Menu
Alapanyagok és ötletek

Böjt, a tavaszi megújulás – segítünk!

Hamvazószerdán megkezdődött a nagyböjt. Lezárult a farsang, véget ért a hejehuja, vigalom, mostantól lehet készülődni a kereszténység legnagyobb ünnepére, a húsvétra.

Az ünnepek előtti böjtölés régóta ismert fogalom, számos vallás és kultúrkör alkalmazza. A böjti időszak mindig egyet jelent egyfajta elcsöndesedéssel, befelé fordulással, amikor önvizsgálatot tartunk és lélekben felkészülünk az ünnepekre. Tulajdonképpen az advent is ilyen böjt, csak az utóbbi időkben az örömteli készülődés, főleg az oly elterjedt karácsonyi vásárlási láz közepette kevésbé figyelnek rá. A húsvét előtti időszak lényegesen jobban megmaradt a köztudatban.

A nagyböjt 40 napos, nagyszombat estig tart. Aki most gyorsan elővette a naptárt és számolni kezdett, észreveheti, hogy hamvazószerdától nagyszombatig nem 40 nap van, hanem 46. Ez így igaz, ennek a rejtélynek annyi a megoldása, hogy az egyház az ebbe az időszakba beleeső hat vasárnapot nem tekinti böjti napnak, így hosszabbodik hat nappal a nagyböjt.

Ha eltekintünk a vallásos érzülettől, a böjti időszak kiválóan alkalmas arra, hogy a test – egy kevésbé változatos étrenddel átvészelt tél után és egy finom alapanyagokban bővelkedő tavasz és nyár előtt – kipihenje a fáradalmait, egy kicsit könnyítsünk emésztőrendszerünk mindennapos és fárasztó munkáján. Divatos szóval ma ezt méregtelenítésnek hívjuk, és a lényege pusztán annyi, hogy azzal, hogy kevesebb és könnyebben emészthető ételt fogyasztunk, lehetővé tesszük a szervezetünknek, hogy kicsit takarítson odabent és energiáit emésztés helyett a megújulásra fordítsa.

Felfogás, vallási hovatartozás és már szempontok is dönthetnek arról, hogy hogyan böjtöljünk. Van, aki a 40 nap alatt végig tartózkodik a húsevéstől, mások csak pénteken. Van, aki tartja a szigorú böjtöt, azaz a napi háromszori étkezés, de csak egyszeri jóllakás elvét, természetesen ezt is húsmentesen. Mindenki kiválaszthatja a számára legmegfelelőbbet, azt gondolom, hogy ha hat héten át odafigyelünk arra, hogy több zöldséget és halat fogyasszunk (ezeket amúgy is kellene, csak nem tartjuk be), az minden szempontból sokat tesz teste – és épp ezért lelke – egészségéért.

Az, hogy nem eszünk húst, nem feltétlenül kell azt jelentse, hogy az étkezések unalmasak és krumplilevesen és sajtos tésztán kell tengődnünk hat hétig. Rengeteg csodálatos étel van, amit lehet enni, és talán egy ilyen időszak arra is remek alkalom, hogy új dolgokat próbáljunk ki.

Ehhez szeretnénk segítséget nyújtani mi is. Összegyűjtöttünk néhány olyan alapanyagot, amelyek bátran fogyaszthatók nagyböjt idején. Ha hideget vacsoráznának, próbálják ki a füstölt lazafilét, ha pedig grilleznének egyet a serdülő tavaszban, akkor ajánlom szeretettel a vöröslazac filét vagy a tonhalat. Van a kínálatban számtalan egyéb halféle és tengeri herkentyű, egytől-egyig kiváló alapanyagok, akár simán panírozva, akár valami izgalmasabb módon elkészítve. Melléjük, vagy akár önálló fogyasztásra is ajánlom a grillezett mediterrán zöldségkeveréket, az erdei gombakeveréket vagy a vitál mixet, spárgával még így, a spárgaszezon előtt is. A zöldségeink előkészítve csak arra várnak, hogy Önök elkészítsék és élvezzék őket. És ki mondta, hogy böjtben nem ehetünk édességet? Egy könnyű gyümölcsös sütemény, almás pite vagy szilvásgombóc biztosan feldobja a pénteki ebédeket is. Liszt biztos van otthon, a gyorsfagyasztott, gondosan válogatott gyümölcsökről mi gondoskodunk. Készüljünk együtt a húsvétra, sok finomsággal és odafigyeléssel!

No Comments

    Leave a Reply