fbpx

Bár befagyasztották az üzemanyagok árát, mégis rekordmagasságokat döntögetnek. Ez persze nem csak az üzemanyagárakra igaz, hanem általános gazdasági tényező. Az emelkedés nem csak hazánkat érinti, hanem szinte az egész világon tényként kezelt valóság. Okokat nem érdemes feszegetni, hiszen összetett, geopolitikai, gazdasági tényezők folyamatos mozgásának eredménye. Az viszont biztos, hogy mindenre és mindenkire hatással van.

Fotó: Pixabay

A turisztika

Természetes tényező a turisztikában, hogy felfedezzük a világot. Új, számunkra ismeretlen helyekre jussunk el, élményeket gyűjtsünk. Ehhez nyilvánvalóan utazni kell, melynek egyik formája a közúti közlekedés. Az autóval való helyváltoztatás alapvetően gazdasági tényező, hiszen nagymértékben befolyásolják a költségeket az üzemanyagárak, és az útdíjak. Az utazások finanszírozásának egyik alapköve az üzemanyag ára, ami most kellemetlen módon elmozdult. A pandémia szorításából kiszabadult emberek – egyelőre – láthatóan nem ennek alapján döntenek. A vágyott utazás, az élmények szerzése erősebb igényként jelenik meg a társadalomban, mint a gazdasági megszorítások. Ezen alapvetőségből kiindulva a turisztikát nem fogja nagymértékben befolyásolni az üzemanyagárak tartós emelkedése, sem a külföldi, sem a belföldi turizmus alakulását.

Fotó: Pixabay

Gazdasági hatások

Az üzemanyag-kereslet mindenképpen rendkívüli helyzetbe állított jó néhány szektort. A vállalkozásokat is nagymértékben befolyásolják az árak. Egyrészt megnőtt a külföldi érdekeltségű üzemanyag-kereslet, másrészt ennek okán állami intézkedésekre került sor. A belföldi gazdaság mozgatórugójaként működő szállítmányozási szféra ugyancsak lépésekre kényszerül. Egyszerű gazdasági számítások alapján, ha emelkednek a költségek, emelkednek a kiadások. Így egyértelmű lépés mindenki számára az árak emelése ezekben a szektorokban. Amennyiben ezt még nem abszolválták, és tartják magukat a régi árfekvésekhez, hosszú távon nem lesz tartható. Kénytelenek lesznek a szolgáltatások díjait felemelni,  ami elkerülhetetlen lépés lesz az elkövetkezendő időszakban.

Fotó: Pixabay

Mi történik a vendéglátással

Az előzőekben felsorolt tények alapján emelkedni fognak a költségek. Az, hogy az alapanyagárak emelkedése már globális az tény. Viszont az is közgazdasági számítások alapját képezi, hogy egy-egy alapanyag, termék, miként ér el a termelőtől a végfelhasználóig. A sor elég hosszadalmas. Termelő, tenyésztő, feldolgozó, forgalmazó, turisztikai, illetve vendéglátó egység. Ezen láncolat kikerülhetetlen metódusai az alapanyagok, termékek eljuttatása, mely minden oldalról költségként szerepel. Tehát ha egyszerűen szeretnénk fogalmazni, és feltárni azt, mi történhet a vendéglátással, turisztikával az üzemanyagárak emelkedése, vagy akár stagnálása által, az nem más, mint az áremelkedés.

Fotó: Pixabay

Miért történik ez?

Egyszerűen a vállalkozások rentabilitásának fenntartása kapcsán nem tehetnek mást. Az áremelések eljutnak egészen a fogyasztókig. Így kikerülhetetlen, hogy végül ők fizessék meg ennek az árát. Csakis az áremelkedések mértéke, annak lélektani határai szabják meg azt, hogy meddig tartható fenn egy egyensúly. A vendéglátó vállalkozások és a turisztika mind azokból az emberekből élnek, akik igénybe veszik a szolgáltatásaikat. Lebontva ezt, és azokat a lehetőségeket, amikkel jelenleg a piaci helyzet rendelkezik, egyértelmű a helyzet. Az üzemanyagárak hosszútávon fenntartott relatív magas mértéke nagyban befolyásolhatja az árakat. Az, hogy ezt miként kezeli a felvevőpiac, jelen esetben a turisztikát és a vendéglátást igénybe vevő közönség, csakis egyéni vonatkozásban lehet szemlélni. Általánosítani ebben a helyzetben képtelenség.#

Tags: , , , , , , , , , ,
Hosszú évek óta gasztronómiai szakújságíróként tevékenykedik, ez a terület számára a nagy szerelem. Az újságírás alapvető ismérveitől függetlenül, szegmentált rálátással rendelkezik a gasztronómiára köszönhetően vendéglátós és borász végzettségének. Ez idő alatt rendezvényeket, vacsoraesteket szervezett vagy annak létrehozásában vett rész. Az online és nyomtatott sajtó relevanciájának megfelelően nem csak az újságírói tevékenységet képviseli a területen, egy gasztronómiával foglalkozó műsor szerkesztése által az online rádiózásban is tapasztalatot szerzett. Célja, hogy mind a szakmának, mint pedig a nagyközönségnek értékes, informatív tartalmakkal tudjon bemutatni ennek a területnek a szépségét. Mottója: „Enni jó, de jót enni még jobb!"

Kapcsolódó cikkek

Partnereink

Kövess minket!

INSTAGRAM

YOUTUBE