fbpx

Ha valakinek élete a vendéglátás, kétségtelenül nehéz időszakokon van túl. Kecsegtetni most sem lehet senkit azzal, hogy most már eljön a kánaán, hiszen a helyzet kielégítő javulást nem ért el. Covid kontra gazdasági válság, hozzá a törvényi környezet, megspékelve egy komoly munkaerőhiánnyal. Ebben kell boldogulni, nyereséget termelni. Miért legyen food truckod? Mert ha Mohamed nem megy a hegyhez, a hegy megy Mohamedhez.

Fotó: Envatoelements

A vendégigények változnak

Az, hogy ki mennyire veszi igénybe a vendéglátása adta szolgáltatásokat, élményeket, roppant változó. Az elmúlt nehézségekkel teli évek még inkább bebizonyították, hogy csakis a kereslet kiszolgálása lehet a vendéglátás számára megfelelő út. Ezek viszont nagymértékben megváltoztak. Az senki számára nem kérdéses, hogy az elvárások a minőség felé mozdultak el, de az sem, hogy a megrövidült pénztárcák nagyban megritkították azt a réteget, aki egyáltalán használják a gasztronómiai szolgáltatásokat. Ennek tükrében szegmentálni kell. Két erős elvárás felé tendál a piac. Az egyik az a réteg, akinek lényegében nem számít az ilyen jellegű kiadás, a másik pedig pont ellenkezőleg, akik az olcsó, de minőségi megoldásokat keresik. A vendégkörökből egyre inkább kiesik az a réteg, akik ténylegesen a köztes megoldást választják.

Általában mindenki a gyors, közeli megoldásokat keresi, amik kézenfekvőek a számára, ezért manapság egyre inkább relevánsak a „guruló büfék”, mozgó éttermek, a food truck-ok.

Fotó: Envatoelements

Számít a hely az idő és az utazás

A rohanó világ követelménye alapján alaposan mérlegelésre kerül, hogy mennyi időt szánunk egy – egy gasztronómiai megélésre. Ezért nagymértékben számít a vendéglátóhely elhelyezkedése az életterünkhöz képest. Amennyiben túl messze esik tőlünk, komoly megfontolásra kerül, hogy igénybe vesszük-e a szolgáltatást. Általában mindenki a gyors, közeli megoldásokat keresi, amik kézenfekvőek a számára, ezért manapság egyre inkább relevánsak a „guruló büfék”, mozgó éttermek, a food truck-ok. Sok esetben azért étkeznek ilyen helyeken az emberek, mert az étkezésre szánt idő jóval kevesebb, mint az éttermek esetében. Egyértelmű tendencia tehát, hogy a fogyasztási szokások, a street food irányába mozdultak el, akár a vendéglátás teljes képét nézzük, akár a vendégek szokásait. „Ha nem megy a vendég hozzád, neked kell menni a vendéghez.” Ez a mondás manapság nagyon időszerű.

Sokan kiegészítő vállalkozásként, a „szezon” alatt üzemeltetnek kocsikat, így kiaknázzák a rendezvényekben, fesztiválokban rejlő potenciált.

Fotó: Envatoelements

A kiadások és minőség

A mostani gazdasági helyzetben a vendéglátósok és a vendégek is a költséghatékonyabb megoldásokat keresik. Ezek mellet viszont a minőségi szolgáltatások és ételek felé billent el a tendencia. Az elmúlt években egyre többen fedezték fel a lehetőséget a food truckokban. Sokan kiegészítő vállalkozásként, a „szezon” alatt üzemeltetnek kocsikat, így kiaknázzák a rendezvényekben, fesztiválokban rejlő potenciált. Kétségtelen, hogy a tavasztól őszig tartó rendezvények összességében nem vesztettek népszerűségükből, hiszen a gazdasági helyzettől függetlenül, ezeken a helyeken nagyobb a hajlandóság arra, hogy étkezésre, ételekre költsenek az emberek.

A kocsikból árulható adagszámok növekedtek, a realizálható haszonkulcs csökkent.

Fotó: Envatoelements

Food truck – kontra üzemeltetés

Bárki is vág bele ebbe a műfajba, számítania kell rá, hogy a költségek ezen a területen is emelkednek. Az alapanyag és energiaárak komolyan érintik ezt a szektort is, ami áremeléseket vont maga után. Bár az eddig felsorolt tendenciáktól függetlenül a kocsikból árulható adagszámok növekedtek, a realizálható haszonkulcs csökkent. Az viszont teljesen egyértelművé vált, hogy a minőségi kínálattal rendelkező guruló street foodra megnövekedett az igény. A mozgó éttermek egy időben és egy helyen rengeteg egyedi ételt tudnak felsorakoztatni. Jellemzően az éttermekhez képest szűkebb kínálat, az adott tételek magas minőségét jelentik. Egy food truck egyedülálló gasztronómiai élményeket tud nyújtani az embereknek.

Hazánkban ez a műfaj egyre népszerűbb. Az is megmutatja ezt, hogy sok ismert séf is elindította már saját guruló konyháját. Míg tíz éve még csak 30 -40 kocsi jelentette a hazai food truck közösséget, mára több mint 150 autó színesíti a palettát. Az évről évre emelkedő létszám kétségtelenül annak a jele, hogy bőséges igény van erre a vendéglátóformára. Már létezik Food Truck szövetség is, akik bárkinek szívesen nyújtanak segítő kezet, ha bele akar vágni ebbe a tevékenységbe.

A Food Truckok rendkívül alkalmasak arra, hogy céges, vagy akár magánrendezvényeket bonyolítsanak le.

street sale, eating and people concept – happy chef or seller cooking at food truck

Food Truck – nemcsak a szezonban

Nyilvánvaló, hogy a rendezvények, vásárok jelentik a „büfékocsik” fő csapásvonalát, viszont vannak már egyéb lehetőségek is. Budapesten már több olyan fix „parkoló” létezik, ahol a szezonon kívül is fellelhetőek és forgalmat tudnak generálni. Ezen a területen is felerősödött a catering, azaz a céges rendezvények. A Food Truckok rendkívül alkalmasak arra, hogy céges, vagy akár magánrendezvényeket bonyolítsanak le. Óriási előny, hogy nincs fix helyhez kényszerítve, akár teljesen extrém körülmények között is meg tudják oldani a vendéglátást. A kocsik gond nélkül le tudnak bonyolítani partikat, kitelepüléseket. Amennyiben valaki elkezdi a vendéglátás ezen formáját, a lehetőségek széles tárháza fog megnyílni előtte. Az viszont fontos, hogy ezt is átgondoltan, felkészülten, és minőségorientáltan kell végezni, csakis akkor várható tőle siker.

Tags: , , , , , , , , , ,

Kapcsolódó cikkek

Partnereink

Kövess minket!

INSTAGRAM

YOUTUBE