fbpx

Mennyire vonzó a vendéglátó szakma idehaza? Erre is keresték a választ 400 vendéglátós és 1600, a terület iránt érdeklődő “laikus” megkérdezésével. A válasz azonban kissé meghökkentő volt, mert kiderült, hogy a teljesen más szakmát űző megkérdezettek több mint 10 százaléka szeretne saját helyet nyitni a jövőben – számolt be a felmérésről a piqniq.hu.

A Mastercard és a Piqniq készítette, „Az év gasztrofelmérése – 2021” elnevezésű kutatásból kiderült, hogy a gasztronómiai vállalkozást tervezők kétharmada városokban élő, 26 és 35 év közötti diplomás nő.

Így látják a „laikusok” a vendéglátást

A kutatásban résztvevő “laikusok” kifejezetten törekszenek arra, hogy a gasztronómiai ismereteik folyamatosan bővüljenek. Ismerjék a legújabb trendeket, technológiákat – függetlenül attól, hogy terveznek-e üzletnyitást vagy sem. Leginkább a receptek és tálalás érdekli őket. Több mint egyharmaduk naponta, 41 százalékuk pedig hetente fogyaszt ilyen típusú tartalmakat, amelyeket főként a social media csatornákon keres. Ugyanakkor a megkérdezettek arról is beszámoltak, hogy kedvelik a gasztronómiai eseményeket, kétharmaduk évente legalább egyszer részt is vesz ilyen rendezvényen.

„A saját gasztrovállalkozás elindításához a nem szakmabeliek gyakran romantikus képzeteket társítanak: sokan esnek abba a hibába, hogy elegendőnek találják a jó ízlést egy hely elindításához, és nem gondolnak bele a nyitással és az üzemeltetéssel járó költségekbe, illetve abba, hogy miként alakul majd át az addig megszokott életvitelük” – nyilatkozta a kutatásról a Piqniq.hu nak Rétfalvi-Kurucz Alexandra, a Piqniq Budapest társalapítója.

Kemény dió a vendéglátás, a benne dolgozók szerint

A vendéglátásban dolgozók közel sem érzik könnyű szakmának a sajátjukat. Sőt, a kutatásban résztvevő 400 ember úgy véli, igen kemény munka a vendéglátásban dolgozni.  Jellemzően napi 9 óránál többet töltenek munkával, viszont az ilyen terhelés mellett is igazán fontosnak tartják, hogy folyamatosan fejlesszék tudásukat. A szakácsok, séfek – akiknek harmada napi 12 óránál is többet dolgozik -, 21 százaléka tölti saját maga fejlesztésével rendszeresen az idejét. Ez az arány a tulajdonosoknál 24 százalék. Bár a vendéglátós szakemberek 58 százaléka az olvasást, illetve 95 százaléka az online formákat jelölte meg elsődleges információszerzési forrásnak, mégis kimagasló azoknak az aránya, akik személyes tapasztalás útján szeretnek inspirálódni, akár egymástól, vagy workshopokon tanulni. És az önfejlesztésnek van egy egészen sajátos módja a konyhában dolgozók között.

A megkérdezettek 36 százaléka tulajdonos, 24 százaléka szakács, séf, 16 százaléka pedig éttermi alkalmazott. A szektorban dolgozók átlagosan 8 éve vannak a szakmában, a válaszadók körülbelül 40 százaléka több mint 10 éve aktív ezen a területen.

Forrás: piqniq.hu.

Partnereink

Kövess minket!

INSTAGRAM

YOUTUBE