fbpx

A vendéglátás számos szegmense kérdőjelekkel teli. Egyetlen ágazat van – ami covid ide covid oda, de- tartani tudta magát. Food Truck az evolúció.

Ha nem jön a vendég, utána kell menni!

Az elmúlt időszakot úgy is lehetne aposztrofálni, mint a vendéglátás és a turizmus feketebetűs hónapjait. Rengeteg nehézség után viszont most, újra nyitva vannak az éttermek, már amelyik túl tudott élni, és a nyár meghozta a szezont is. Az kétségtelenül kijelenthető, hogy mivel külföldi turista nincsen, vagyis csak elhanyagolható számban érkezik hazánkba, leginkább a belföldi vendégekre lehet számítani. A belföldi turizmus tipikus lokációi, ebben az időszakban nagyobb forgalmat tudnak produkálni, és ezen belül a legjobban preferáló egyértelműen a Balaton.

A vendéglátásnak jó pár évvel ezelőtt, kialakult egy világ szinten ugyan újnak nem mondható ágazata hazánkban, amit úgy aposztrofálunk Food Truck! Ennek a speciális tulajdonsága pedig az, hogy oda lehet gurulni velük, ahol a vendég van. Jelenleg ez fokozottan előnyt jelent azoknak, akik ezen a területen sütnek-főznek a vendégeknek, hiszen a szezonnal együtt tudnak mozogni. A 2021-es év kis túlzással tehát a Food Truck-ok éve is lehet akár, pláne a nyári szezonban.

  • Véleményed szerint, mi a titka annak, hogy az Food Truck műfaj az elmúlt években, töretlenül felvirágzott?

  • Kezdjük onnan, hogy azok, akik ezzel foglalkoznak, vendéglátósok. Tehát alapvetően tisztában voltak/ vannak azokkal az alapvető problémákkal, ami a szakmánkban uralkodik. Gondolunk itt a folyamatos munkaerőhiányra, mely egy étterem életét igencsak meg tudja keseríteni. Egyrészről az üzemeltetést teszi nehezebbé, másrészről a kiszolgálást lassítja. S ha megnézzük a tendenciákat, és az emberek zsebében lévő eszközöket, azaz a keresletet, észrevehető volt már évekkel ezelőtt is, hogy az egyszerűbb, gyorsabb és főképp olcsóbb étkezés vált keresetté. Gomba mód szaporodtak a városokban a büfék, gyrosozók, burgerezők, melyek ugyan egyszerű palettával, de megfizethető áron tudtak dolgozni. Innen már csak egy lépés volt a Food Truck-ok megjelenése, előnyük pedig az, hogy nincsenek helyhez kötve. Pontosan oda lehet velük menni, ahol az emberek épp akarnak enni. ????

  • Ezek szerint fő szempont a gyorsaság és a minőség, illetve hogy egy ilyen kocsin nincs sok fajta étel, viszont azokra maximálisan odafigyelnek?

  • Megfigyelhető az a tendencia, hogy sokan felismerték a műfajba rejlő lehetőségeket. Kifejezetten a magas minőségű ételek lettek mérvadóak, és a Food Truck- társadalom évek óta ezen az úton jár. Az elvárások is e felé billentek- szerencsére. Ha belegondolunk abba, hogy egy fesztiválon is megtalálhatjuk azt az ételt amire éppen vágyunk, és azt profin elkészítve megkapjuk, akkor ez kényelmes, előnyös a vendégnek és jó üzleti lehetőség a kocsi üzemeltetőjének.

  • Megkerülhetetlen az a kérdés, hogy a vírushelyzet milyen irányba változtatta ezt az irányzatot?

  • Az iparág legfontosabb bevételi forrása, a tömeges fesztiválok, nagy rendezvények, az elmúlt időszakban és idén is elmaradtak. Aki erre volt berendezkedve és nem tudott váltani, alkalmazkodni, az most ugyanúgy bajban van, mint az épített vendéglátósok. A legnehezebb időket sokan úgy élték át, hogy különböző, kiszállításra alkalmas lokációkban parkoltak le és dolgoztak a házhozszállításra. Itt érvényesült a mobilitás előnye. Az önkormányzatok is rugalmasabban kezelték az ilyen irányú igényeket. Az idei évben pl. a Food Truck Show is egy olyan esemény, egy olyan gasztro-piac, ami nem esik a tömegrendezvények körébe, nem zenei fesztivál, mégis alkalmat ad az embereknek a találkozásra, kimozdulásra. így talán sikeresebbek vagyunk, mint korábban, mert megtartható eseményeket hozunk létre országszerte. Akik tehát ebben dolgoznak, szintén nyertesei a helyzetnek. Bár az szezon elején elmaradtak Food Truck Show-k, de amit tudunk bepótolunk, és eljutunk 25 városba az idei évben is. Emellett újraindultak a céges események, dolgozói családi napok is, amiben tart az igény növekedése a food truckok iránt. Sok fix, előre megrendelt szolgáltatás folyik be hozzánk, ami jó kiegészítés a korábbiak mellé.

Food Truck Forradalom

  • Magának a Food Truck Hungary-nek, mi a feladata, és milyen jövőképet láttok ebben a vendéglátási formában?

  • Nem csak komoly jövője, de még komolyabb múltja is van. Eleinte a Világban egy trendi egyedi dolog volt, aztán átalakult irányzattá, most pedig egy teljes vendéglátó ágazatnak lehet titulálni. Persze ez világrészektől függő, de fontos részévé vált a szakmának. Az kétségtelen, hogy a pandémia, relatíve előtérbe helyezte ezt a „szakmát” ha lehet így fogalmazni. Egyértelmű, hogy a Food Truck egy komoly evolúción ment keresztül, és létjogosultságát már senki nem vonja kétségbe.

  • Ha valaki bele akar vági a gasztronómia eme formájába mégis mire számítson?

  • Ehhez is kell tőke. Egy Food Truck majdnem annyi, vagy még több befektetéssel jár, mint egy büfé. Kell hozzá koncepció, szakmai hozzáértés és jogi háttér. Aztán kell egy kocsi, egy brand- és ezek összesége anyagilag sem egyszerű. Ha egy alap számot kéne mondanom 10 millió alatt senki ne vágjon bele. Ez is gazdasági tevékenység, tehát érdemes alaposan körüljárni, konzultálni szakemberekkel, majd számolni. A mi egyesületünk egyik fontos tevékenységi köre pontosan a tanácsadás, a segítség. Legyen az szakmai, vagy gazdasági, igyekszünk minden kérdésre válaszolni.

Vokál Food Truck

  • Említetted, hogy a „büfé” az menő. Mégis milyen típusú ételekkel lehet biztonságosan guruló éttermet létrehozni?

  • Ahogy mondtam a street food az alap. Ezért egyértelmű, hogy a különféle nemzetiségeket felölelő trendek és ételek közül, kiemelkedő a burger vonal. Ez már magában is egy tipikus étel, és rengeteg formában elkészíthető. Alkalmas rengeteg technológiára, hústípusra és legalább annyi kiegészítőre. Amit érdemes kiemelni és trenddé vált, az a BBQ vonal. Érezhetően egyre remekebb ételek készülnek és ahogy a füst íze megérinti a nagyközönséget, úgy fejlődik is ez a vonal.

  • Milyen típusú húsokra lehet azt mondani, hogy megfelelnek a mennyiségi és akár a minőségi elvárásoknak?

  • A húsoknál elég speciális a helyzet. Fontos a minőség, a szavatossági idő, mely a tárolással kapcsolatos és fontos az is, hogy hogyan van elkészítve. Vannak olyan technológiák, mint például a souvid, melyek alkalmasak, sőt kifejezetten erre alkalmasak. A Food Truck-os közösség alapvetően, ha húskészítményekről beszélünk, előszeretettel alkalmazza az ilyen, már alapvetően előkészített termékeket.

  • Ha nem ételekre koncentrálunk, hanem a nyári italokra mi az, ami menő, Food Truck-osítva?

  • Nem kérdés! Az igazi hungarikum a FRÖCCS! Már nagyapáink is megmondták és soha nem is értettük. De mára- alapvetés. Ez az ital a miénk és bárhol felbukkan, bármilyen formában, kétségtelenül viszi a prímet. A sörforradalom sem kerülte el a guruló világot, mivel a kézműves sörök kétségtelenül keresett cikkek lettek. A sör, mint ital- a kézművesség talajáról kiindulva- lehengerlő. Keresett fogyasztási cikk. Az meg már tényleg nem kérdés, ha meleg van, mit is innánk szívesebben mint egy kézműves, gyöngyöző italt. Ebben a kategóriában is alapvetés, ha jót, minőségit kínál valaki, biztos lehet a sikerben.

Szerző: Budafoki Tamás / AIRCHEF 

Fotó: Pixabay, Food Truck Show Hungary, Vokál Rock Bisztro

 

 

 

Tags:

Kapcsolódó cikkek

Partnereink

Kövess minket!

INSTAGRAM

YOUTUBE