A müncheni Oktoberfest a világ egyik legnagyobb népünnepélye, egyben a sör szentélye. 1810 óta évről évre több millió ember látogatja a Theresienwies -én megtartott eseményt. Erre az alkalomra a müncheni sörfőzdék különleges sört főznek (Wiesnbier), amely nagyobb alkoholtartalmú a szokásosnál. Mindezt a látogatók örömére teszik, hiszen a lényeg a jó hangulat és a sörözés tradícióinak megőrzése.
Az Oktoberfest és a Hofbräuhaus
Összehasonlítva a többi hagyományos német népünnepéllyel, viszonylag rövid, viszont annál sikeresebb múltra tekint vissza. Először 1810. október 12-én került megrendezésre, abból az alkalomból, hogy a későbbi I. Lajos király feleségül vette Terézia Sarolta szász hercegnőt, és München város egész lakossága hivatalos volt az ünnepségre. A városfal melletti réten pedig nagyszabású lovas versenyt hirdettek az esküvő alkalmából. A bajor királyi udvar a lakosság legnagyobb örömére úgy döntött, hogy a lovasversenyt a következő évben is megismétlik Az első években az Oktoberfest túlnyomóan sportos jellegű volt, aztán eltolódott a sör irányába. A müncheni Hofbräuhaus már 1952-től fogva részese az egyik legkiválóbb gasztronómiai fesztiválnak.
1988-ban München-Riemben megépült az Állami Hofbräuhaus új üzeme, mely 2000. szeptember 1-től Michael Möller irányítása alá került. A legendás a müncheni Staatliches Hofbräuhaus sörfőzdében mely Bajorország állami vállalata, új időszámítás kezdődött. A sörfőzde felső- és alsó erjesztésű söröket gyárt, melyeket a Hofbräu München esernyőmárka alatt értékesítenek. Az övék az egyik legnagyobb sátor az Oktoberfesten. A Franchise létrehozásával müncheni Staatliche Hofbräuhaus azt a célt követi, hogy Hofbräuhausokat hozzanak létre világszerte.
Michael Möller a szenvedélyes vendéglős és sörfőzde vezető egy korsó sör mellett beszélt az ambiciózus franchise-koncepcióról, a hatalmas elvárásokról és arról, hogy a Bajor Államnak mi köze ehhez. Az ügyvezető egy exkluzív interjúban elmagyarázza, hogyan lehet egy céget állami vállalatként vezetni, hogyan lehet egy asztalhoz ültetni a turistákat és a helyieket.
A müncheni Hofbräuhaus 400 éve a legkiválóbb gasztronómiai intézmény. Az adatok is óriásiak, 3500 ülőhely, napi több mint 400 csülök sertéshús, gallon sör és több mint 50 millió eurós éves forgalom.
Milyen változások történtek az utóbbi években?
Amikor elkezdtem a fesztivál irányítását is, a fő célom természetesen az volt, hogy továbbra is egyre jobban népszerűsítsük a márkát, és továbbra is sikeresen vezessem a sörgyárat. Egyrészt a sörfogyasztás Németországban az 1980-as évek óta csökken, másrészt nőtt a sörfőzdék száma. Ez azt jelentette, hogy egyre több szereplő volt az egyre kisebb piacon, ennek ellenére az elmúlt 20 évben sikerült megduplázni eladásainkat. Ugyanakkor soha nem voltunk mennyiség -orientáltak. Számunkra a mennyiségnél sokkal fontosabb a megtérülés, hogy azt nyújtsuk, amit a tulajdonos elvár, vagyis nyereséget. A Hofbräuhaus csakúgy, mint bármely privát sörfőzde vagy étterem, nyereségorientált. Az egyetlen különbség az, hogy nem vagyunk önálló jogi személy. Minden, amit csinálunk, egyenesen a bajor költségvetésbe kerül. Vannak bizonyos speciális jogaink, amelyek nagymértékben a részvénytársasági törvényen alapulnak. Ez azt jelenti, hogy a reklámozás meghatározó tényezője, a felelős alkoholfogyasztás, különösen fontos számunkra.
A HOFBRÄUHAUS roppant sikeres. Mi lehet ennek a titka?
München egyik legnépszerűbb turisztikai helyén sikerül vendégül látnunk az érdeklődőket. Otthonos hangulatot kínálunk a történelmi Hofbräuhaus földszintjén, az úgynevezett Schwemme -ben, mely szívét alkotja a háznak. Egykor itt főzték a sört, és a keresztboltozatok alatt akár 1300 vendég is helyet foglalhat az asztaloknál. A törzsvendégek asztalánál minden nemzetből érkező vendég első kézből tapasztalhatja meg a bajor életmódot. Emellett kényelmes, szépen berendezett szobák állnak rendelkezésére, így minden megvan ahhoz, hogy akár privát, akár céges rendezvények helyszínéül szolgáljunk. Több mint 120 Stammtische-t (nem strukturált találkozó, hanem inkább baráti együttlét) tartunk a törzsvendégeknek. Az is sokat számít, hogy a helyi közönség részese a vendéglátásnak. Foglalkoznak a turistákkal azokkal is, akik nem beszélnek németül vagy bajorul. Ezt minden vendégünk nagyra értékeli, talán ez tette a Hofbräuhaust olyan híressé.
Több mint 400 éve kerül megrendezésre az Oktoberfest
Három szinten, majdnem négyezer embert tudunk leültetni, Hofbräu életérzést megtapasztalni. A forgalmunk 55 százaléka sörből, 45 százaléka élelmiszerből ered. Ez azt jelenti, hogy folyamatosan bővíteni kell a konyhát. Azonban gyorsan elértük a hely határait, így a szükséges többletszolgáltatást most már kénytelenek vagyunk átszervezni. Az előkészítések, mint pl. a gombóc készítés, fűszerezés, saláta mosás – mind Münchenen kívül történik. Teherautóink folyamatosan szállítják az alapanyagokat és a késztermékeket. Minden három dologra épül, nevezetesen a főzésre, az evésre és a sörözésre.
Hogyan lehetett ebből franchise-t építeni?
A Hofbräu nem csak Münchenben, hanem ezen kívül még 13 helyszínen működik. Az első Hofbräu franchise-t valójában a New York-i Broadway-n nyitották, még 1903-ban. Ez akkoriban nagy hírverést kapott, és elég sok sört szállítottak oda. De nem akarom tudni, milyen íze volt, mert négy hetet töltött egy fahordóban, mielőtt felszolgálták. Egy fahordóban nem lehet olyan sokáig megőrizni a minőséget, de valahogy mégis működött. A New York-i Hofbräuhaust ezután bezárt, csak az 1990-es években került elő újra a téma és főleg az USA-ban akartak sokan Hofbräuhaust nyitni. 1993-ban a magyar Kanizsai sörfőzdével is kibővült a rendszer, amelyet 1994-ben a South African Breweries vett át. Be kell látni, hogy a Hofbräuhaus nem egy kis kocsma, hanem egy nívós rendezvénytér. Ezt csak megfelelő partnerrel lehet megcsinálni, aki tudja, hogyan kell nagy üzletet vezetni. Pontosan ezért a licenceket nem értékesítjük aktívan, bár sokan keresnek fel minket. Ez egy hosszadalmas folyamat, ahol megvizsgáljuk a feltételeket, lehetőségeket, azután indulhat el a folyamat és jöhet létre a franchise szerződés. Ezeket mi folyamatosan kontroll alatt tartjuk az ottani leányvállalatunkkal, és rendszeresen vesznek részt az ellenőrzéseken a séfjeink, és sörfőző mestereink. A minőség-ellenőrzés a legfontosabb.
Óriási logisztikai feladattal is jár a rendezvények megalkotása
Mindenhol Hofbräuleányvállalatokat hoztunk létre, amelyek ellenőrzik a franchise üzletág termékeit, importját, exportját Amerikában ez Las Vegas közelében található. De más országokban is együttműködünk helyi partnerekkel – a sör exportja kapcsán. Hosszú évek tapasztalata kellett ahhoz, hogy minden rugalmasan és kiszámíthatóan működjön. Mára egy teljesen kiforrott rendszer garantálja a zavartalan és professzionális működést. Ha az emberek bárhol a világon részt vesznek a Hofbräuhaust rendezvényeken és fogyasztják a söreinket, mindig a legmagasabb minőséget kapják.
Forrás: https://www.ktchnrebel.com/hofbrauhaus-michael-moeller/