fbpx

Az Instagram és a TikTok népének kedvencei nem fedik le az éttermi valóságot, de elmesélik, mire pörögnek a felhasználók világszerte. De melyik a legkeresettebb konyha most a közösségi médiában?

Nincs már olyan területe az életünknek, amely ne jelent volna meg a közösségi médiában. A gasztronómia ezek közül is az egyik legszexibb terep, hiszen látványos, színes, változatos, enni pedig szinte mindenki szeret.

A Chef’s Pencil egy nemzetközi gasztronómiai magazin, amelyet 2009-ben indított el egy Ausztráliában élő holland séf, Paul Hegeman. Ma a világ legelismertebb szakmai magazinjai tartozik, és immár az Amazonnal együttműködésben üzemel a weboldal.

A magazin csapata Ioana Neamt vezetésével ezúttal azt kutatta, hogy mely konyhákat imádják a közösségi média, azon belül is az Instagram és a TikTok felhasználói. A Chef’s Pencil szerkesztői egy évre visszamenőleg elemezte az Instagram adatait, 2022 februárjától 2023 márciusáig.

2023-ban a TikTok sem maradhat ki egy közösségimédia-kutatásból. Szédületes szám, de a több, mint 1 milliárd regisztrált felhasználójával mára a kisvideók feltöltésére alkalmas applikáció az egyik legnépszerűbb platformnak számít.  A TikTokot más módszerrel vizsgálták, itt a 2023 márciusában publikált, addigi összes megtekintésről szóló statisztikát vették alapnak.

A két versengő platform

Az Instagram mindenek felett a vizualitásról szól. Míg Facebookon több szöveggel, esetenként akár teljes gondolatmenetek leírásával is megosztanak tartalmakat, addig az Instagram a gyönyörű képekről és immár videókról is szól.

The Most Popular International Cuisines on Instagram and TikTok in 2023
Csúcson az olasz és a koreai konyha / Fotó: Chef’s Pensil: The Most Popular International Cuisines on Instagram and TikTok in 2023

A TikTok egy kínai videómegosztó app, amit korábban musical.ly-ként szerettek meg elsősorban a kamaszok, és 2017 óta elérhető a nyugati világban (Kínában ma is 抖 音, vagyis Dǒuyīn néven használják).

Mindkét platformon nagyon mennek az amatőr és profi szakácsok videói, éttermi videós beszámolók és az otthon megvalósított food hackek. Mára az Instagramon meghaladta 498 millió találatot a #food hashtag, a Reels minivideókkal pedig egyértelműen a TikTokkal versenyeznek.

Top 20 konyha a világ körül

Instagramon így alakul a legtöbbet szereplő három nemzeti konyha, népszerűségi sorrendben: olasz, indiai és japán. Az olasz ételek csak az elmúlt évben 20,8 millió hashtaget kaptak, 16%-kal többet, mint az előző évben.

Az alkalmazás ázsiai eredete minden bizonnyal meghatározza a TikTok legnagyobb trendjeit is. Az itteni közönség abszolút kedvence a koreai konyha, immár összesen 15 milliárd (!) megtekintéssel. A koreai konyha az olasz és indiai ételek népszerűségével nem ér fel Instagramon, ahol “csak” a 4. helyet foglalja el, éves bontásban pedig az 5-et.

The Most Popular International Cuisines on Instagram and TikTok in 2023
Kedvenc nemzeti konyhák a TikTokon / Fotó: Chef’s Pensil: The Most Popular International Cuisines on Instagram and TikTok in 2023

Az indiai konyha diadalmenetéhez érdemes hozzászámítani, hogy a szubkontinens jelenlegi becsült lakossága 1,4 milliárd fő. Mindemellett a világon mindenhol közkedveltek az indiai étkezdék és elegáns éttermek egyaránt.

A koreai konyháról kijelenthetjük, hogy Magyarországon egyelőre alig tudunk valamit róla. Az utóbbi időszakban a haladóbb gasztrokörökben igen népszerű lett egy koreai alapétel, a fermentált káposztás-csilis kedvenc, a kimchi, de az áttörés egyelőre várat magára.

A japán konyha szintén a csúcson. Az biztosan elmondható, hogy a japán ételek nem a mindennapok részei – mint az olasz pizza vagy amerikai hamburger –. Az viszont régi igazság, hogy a japán konyha egzotikus mivolta örökre izgalmassá teszi, és ha nem is eszünk ramen levest és sushit nap mint nap, szívesen kattintunk a japán tartalmakra.

The Most Popular International Cuisines on Instagram and TikTok in 2023
Instagram kedvencek egy év alatt / Fotó: Chef’s Pensil: The Most Popular International Cuisines on Instagram and TikTok in 2023

Az olasz konyha a dobogó legfelső fokán pedig nem is kérdés. Az egész világ pastát és pizzát eszik, az olasz gelato nélkül nincs nyár, akárcsak olasz espresso nélkül kávézás. A #pizza a harmadik legnépszerűbb étel az Instagramon, összesen 66 millió találattal. Az olasz tésztákat sem szabad elvetni: a pasta hashtag csak az elmúlt 12 hónapban közel 5 milliószor szerepelt az Instagramon, így az 5. legnépszerűbb étel a platformon.

Köszönjük a Chef’s Pencilnek a részletes eredményeket.

Tags: , , , ,
Haranghy Orsolya, gasztroújságíró. A Magyar Konyha Magazin online szerkesztői, majd a Dining Guide főszerkesztői posztja után jelenleg az NLC Gasztro rovatának vezetője és a Matusz-Vad blog szakmai munkatársa. Írásainak fókuszában mindig is az éttermi és étkezési kultúra, gasztrotörténelem és a jelenkori társadalmi-gazdasági folyamatok nyomon követése állt. A Matusz-Vad csapatával azonnal megvolt a közös hang: örömmel csatlakozott a szakácsművészetet támogató szakmai blog csapatába.

Kapcsolódó cikkek

Partnereink

Kövess minket!

INSTAGRAM

YOUTUBE