fbpx

Sorozatunkat az NTAK rendszer előnyeivel és az adatszolgáltatás legfontosabb tudnivalóival folytatjuk.

Mi is az NTAK pontosan?

2016-ban – Európában az elsők között – ismerte fel a Magyar Turisztikai Ügynökség, hogy az adatvezérelt ágazatirányításhoz, a felelős döntéshozatal támogatásához, az egyes szektorok célzott fejlesztéséhez, a versenyképesség növeléséhez pontos, naprakész adatokra van szükség. A 2019-ben elindult Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ, egy olyan digitális platform, amely lehetővé teszi, hogy valós időben legyen látható az ország összes szálláshelyének, valamint az adatszolgáltatásban érintett vendéglátó üzletének és turisztikai attrakciójának anonim, forgalmi statisztikai adata.

Az NTAK előnyei a turisztikai ágazat számára

Az NTAK adatok felhasználásával elemezhetővé válik a piaci környezet, érthetővé válnak a szektorban végbemenő folyamatok, láthatóvá válnak a különböző turisztikai trendek, így minden korábbinál gyorsabban tud reagálni az ágazat a turizmust érintő külső környezeti, vagy társadalmi változásokra.

Ezentúl az NTAK adatok további adatforrássokkal (mobilcella, bankkártya, online kassza, social media listening, Google-keresések elemzése) kiegészülve jelentős szerepet játszanak az ország, illetve egyes desztinációk, turisztikai szegmensek népszerűsítését célzó hazai és nemzetközi marketingkampányok tervezésében és a hatékonyságuk mérésében. A beérkezett részletes adatok alapján látható, hogy egy adott küldőpiacon milyen a Magyarországra érkezők területi, korcsoport szerinti megoszlása, mennyit költenek, mely térségeket, városokat preferálják, ami alapján az eddigieknél nagyságrendekkel hatékonyabb, differenciált, célzott marketing tevékenység végezhető a külpiacokon.

Az NTAK-nak emellett markáns szerepe van a turisztikai ágazat fehérítésében is, hiszen az MTÜ és a KSH mellett a területileg illetékes önkormányzatok és a NAV is rálát a számukra releváns adatkörökre. Ezért is volt kiemelten fontos, hogy a szálláshely-szolgáltatókat követően a vendéglátó üzletekkel és a turisztikai attrakciókkal is bővüljön az adatszolgáltatói kör.

Fontos hangsúlyozni, hogy az NTAK működését jogszabályi környezet határozza meg, nemzetközi példák alapján, a turisztikai szakma érdekvédelmi szervezeteinek bevonásával került fejlesztésre és bevezetésre.

A következő részben a digitális értékesítésről és az NTAK  által a vállalkozásoknak nyújtott előnyeiről lesz szó.

(2023. július 1-jétől kötelező az NTAK adatszolgáltatás azon vendéglátó üzletek üzemeltetői számára, amelyek 2022. évi nettó árbevétele, szolgáltatási helyenként meghaladta a 100 millió forintot. Míg 2024. január 1-jétől a 12–100 millió forint közötti nettó árbevételt elért turisztikai vállalkozások is bekapcsolódnak az adatküldésbe. A regisztráció lépéseivel és az adatszolgáltatással kapcsolatban minden fontos információ elérhető az info.ntak.hu oldalon, és bármely adatszolgáltató fordulhat a 0-

24 órás, telefonon és e-mailben is elérhető ügyfélszolgálathoz, vagy a Tourinform irodák munkatársaihoz, akik akár személyesen is segítségükre állnak.)

Tags: , , ,

Kapcsolódó cikkek

Partnereink

Kövess minket!

INSTAGRAM

YOUTUBE