fbpx

Másfélmillió, vagyis közel annyi nyitott pozíció várja a jelentkezőket világszerte, mint Budapest teljes lakossága. A New York Egyetem adjunktus professzora elemzése szerint ez a jövő vár a vendéglátás -turizmus szektorra. Hol és milyen mértékben válthatja ki a robot az emberi munkaerőt?

Itt, Magyarországon rendre hajlamosak vagyunk a problémáinkat egyfajta „magyar betegségekként” értelmezni, mint egy elátkozott sorshelyzetet. A vendéglátásban sincs ez másként: a fiatalokban lankadó munkakedv, a szakmában való alázatos munka és kitartás hiánya azonban egyáltalán nem magyar sajátosság.

Max Starkov, a New York Egyetem Vendéglátóipari Központjának adjunktus professzora elemezte napjaink egyik legégetőbb problémáját a vendéglátás és turizmus területén.

Évtizedes viszonylatban jelent problémát a munkaerőhiány a turizmus-vendéglátás szektorban. A jelenség bőven a Covid-időszak előttre nyúlik vissza, és ahogyan azt 2020 óta mondani szokás, „csupán” a kegyelemdöfést kapta meg a szektor az immár három éve tartó időszakban.

Robotizáció a vendéglátásban
Fotó: unsplash.com

Nem sci-fi többé, a robot munkaerő megjelent a vendéglátás területein

Évek óta jósolják, de még mindig nagyon sokan úgy érezzük, hogy egyelőre a sci-fi kategóriába sorolandó a vendéglátás robotizálása. 2023-ban már biztosak lehetünk benne, hogy nem csak Japánban, Dél-Koreában és más, „jövőben járó” országokban jelenik meg az automatizálás.

Magyarországon is már velünk van a gépek által segített, az emberi alkalmazottakat mellőző önkiszolgáló rendszer. Gondoljunk csak az élelmiszerboltok pénztáros (személy) nélküli kasszáira vagy akár az egész országban megjelent csomagfelvevő pontokra. Ezek által komplett emberi munkakörök esnek ki a kereskedelem működtetéséből.

A szakértő úgy véli, több makrogazdasági és társadalmi tényező is az irányba tereli – sőt, az utóbbi években már kényszeríti – a vendéglátóipart, hogy felgyorsítsa az emberi érintkezés nélküli kiszolgálást. Az általa is hivatkozott, döbbenetes adat szerint 2022 negyedik negyedévében 1,5 millió betöltetlen pozíció volt a vendéglátás-hotel szektorban.

Fotó: 123.rf

Feltétlenül elvárják az emberi jelenlétet az éttermekben és szállodákban?

Mint látható, a probléma egyáltalán nem országspecifikus, világszerte jelen van. Egyre több cégmenedzsment ismeri fel, hogy a korábbi aggályokat legyőzve elengedhetetlenné válik az automatizáció, ami a technológiai beruházások növelésének szükségességét is jelenti.

A szakértő úgy vélekedik, erősen eltúlzott az a felfogás, miszerint a vendégek minden esetben feltétlenül ember által nyújtott szolgáltatásokat igényelnek. Meglátása szerint ez csak egy régi berögződés, és napjainkban számos pozitív példa bizonyítja a turizmus-vendéglátás területén, hogy olyan szolgáltatásokban, amelyből kiemelték az emberi munkaerőt, hibátlan maradt az ügyfélélmény.

Fotó: unsplash.com

Bizonyos pozíciókban pótolhatatlan az emberi jelenlét

Mint Max Starkov fejtegette, a vendéglátók és a vendégek között emberi kapcsolat nélkül megvalósult szolgáltatásokra a tapasztalatok szerint a vendégek nemhogy nem panaszkodnak, hanem egyenesen imádják azt. Ennek több oka is lehet: a gördülékeny, gyorsabb ügymenettől a gyakran fáradt, képzetlen vagy a nyelvet nem beszélő munkatársak hiányáig.

Starkov hozzátette azt is, hogy a szektor luxuskategóriája – már a négy- és ötcsillagos szálláshelyek nyújtotta színvonaltól felfelé – minden bizonnyal továbbra is megtarthatják a szolgáltatásaiknak azt az üzenetét, hogy a vendégekkel való személyes kapcsolattartás náluk kiemelt szerepet kap. Azonban ebben a szektorban is annak a tendenciának a megvalósulása várható, hogy a front-office szolgáltatásokban marad uralkodó ez a direktíva – mint a vendégfogadás, kiszolgálás, információnyújtás –, magyarán kifelé fogják ezt kommunikálni a legnívósabb helyek. A back-office, vagyis a háttérmunkákban azonban várható a folyamatos átállás az automatizációra, amelybe beletartozhatnak az olyan okos megoldások is, amelyek érintik a vendégek informálást is.

Tags: , , , ,
Haranghy Orsolya, gasztroújságíró. A Magyar Konyha Magazin online szerkesztői, majd a Dining Guide főszerkesztői posztja után jelenleg az NLC Gasztro rovatának vezetője és a Matusz-Vad blog szakmai munkatársa. Írásainak fókuszában mindig is az éttermi és étkezési kultúra, gasztrotörténelem és a jelenkori társadalmi-gazdasági folyamatok nyomon követése állt. A Matusz-Vad csapatával azonnal megvolt a közös hang: örömmel csatlakozott a szakácsművészetet támogató szakmai blog csapatába.

Kapcsolódó cikkek

Partnereink

Kövess minket!

INSTAGRAM

YOUTUBE