fbpx

Miben hasonlítanak egymáshoz az óvodás gyerekek és a repülőgép utasai? Vagy a diákok az ebédszünetben és a kórházi betegek? Vagy a vállalati étteremben étkező alkalmazottak és egy magas profilú kongresszus résztvevői? Első pillantásra talán azt gondolnánk: semmiben. Valójában mindegyiküket cateringesek látják el. Éppen ezért olyan nehéz „a” vendéglátóiparról beszélni. Hiszen túl sokféle, túl széleskörű és túlságosan függ a vevőktől, hogy egyetlen egységként elemezzük. Ezek a catering trendek várhatóak idén.

Bármennyire is különbözőek lehetnek az étkeztetők kínálatai és célcsoportjaik, egyikük sem immunis a nagy társadalmi fejleményekre és trendekre. A digitálitalizáció sosem látott mértékű fejlődése, a fenntarthatóság, a szakképzett munkaerő hiánya – ezek az élelmezési ipar kulcsszavai, melyek 2024-ben is nagyon konkrét hatással lesznek minden catering szolgáltatóra, legyen az kicsi vagy nagy. De mit jelent ez pontosan?  

A növényi alapú ÉTKEZTETÉS az egyik meghatározó catering trend lesz

Kezdjük az egyik legfontosabb trenddel a vendéglátóipar számára ebben az évben: az úgynevezett bolygóbarát étrenddel. Erről 2019-ben több mint 40 nemzetközi tudós értekezett, holisztikus megközelítés jellemzi, mely szerint nem csak az emberek számára kell egészségesnek lennie, hanem a bolygónak is. 

Más szóval, egy olyan étrendről van szó, amely egyensúlyban van az egészséges és a környezetbarát szempontokkal. Nem csak az élelmiszer-moralizálást kell figyelembe vennie, hanem az egyre fontosabb egészségügyi aspektust is. Ez azt jelenti, hogy kevesebb hús és általában kevesebb állati termék fogyasztása lenne sürgetőbb. Ezzel együtt több zöldség, több hüvelyes – és több teljeskiőrlésű termék. Azonban ez nem csak az avokádókat és a világ másik végéről származó superfood-okat jelenti, hanem a helyi vagy regionális élelmiszereket is. 

Fotó: www.shutterstock.com

2024-ben az étkeztetők menüi ezért egyre egészségesebbé válnak. Az is látható, hogy olyan nagy nemzetközi vállalatok, mint a Google, előremozdítják ezt a trendet, és más cégekre is ösztönzőleg hatnak. Sok helyen a kormány is igyekszik támogatni az olyan nyilvános és magán étkezdéket, amik fenntarthatóbb élelmiszer-kínálattal rendelkeznek.  

A megfelelő konyhatechnológia kulcsszerephez jut

Az Egyesült Államok állatjóléti szervezetével, a Humane Society of the United States-szel együttműködve a nemzetközi étkeztető cég azt a célt tűzte ki maga elé, hogy jelentősen fenntarthatóbban működjön. 2025-re az Egyesült Államok 250 főiskoláján és egyetemén kínált ételek 44 százaléka növényi alapú főzés lesz. Valójában a CO2-kibocsátást 2030-ra a 2019-es adatokhoz képest 25 százalékkal kívánják csökkenteni. 

Ez azonban nem csak az állati termékek csökkentésével, hanem a hulladék csökkentésével – és a professzionális konyhatechnológiák energiatakarékosabb felhasználásával is elérhető. Ez egy olyan trend, amelyet már most sok catering szolgáltató is prioritásként kezel. Ez nem csak a CO2-kibocsátás szempontjából előnyös, hanem széleskörű személyzethiány idején is ésszerű befektetés, hiszen a multifunkcionális konyhai berendezések képesek „pótolni” a hiányzó alkalmazottakat. Azonban ahhoz, hogy a főzőrendszer összes energiatakarékos funkcióját ideálisan ki lehessen használni, megfelelően képzett személyzetre is szükség van.  

Fotó: www.shutterstock.com

MIT JELENT A ‘NEW WORK’ A VENDÉGLÁTÓIPAR SZÁMÁRA

Sok étkeztető feladatai között szerepel a “snackification” azaz a nassolás jelenségének trendje is. Lényege, hogy a napi étkezést felváltja a több, de kisebb falatozás, mely nem igényel feltétlenül asztalhoz ülést. Oka az új remote munkavégzési mód, vagyis véget értek azok a napok, amikor minden alkalmazott déltől egyig a menzán ebédel. Ennek ellenére sok alkalmazottnak szüksége van snackekre, még akkor is, ha csak késő délelőtt vagy akár délután érkezik az irodába. A cateringesek itt jóval nyereségesebb megoldásokat kínálhatnak – nem utolsósorban azért, mert egy szendvics haszonkulcsa általában magasabb, mint egy napi menüé. A megoldási megközelítések sokfélék lehetnek. A menza után vásárolható gluténmentes ÉS vegetáriánus szendvicsektől az automatákban, nagyvállalati központok kis boltjaiig, ahol elvitelre kínálnak ételeket, a ‘snackification’ jelenség idén a lunch kiterjesztett bevételi ágává vált. 

Kép: www.shutterstock.com

Bármennyire is kihívást jelenthet első pillantásra a vendéglátóipar számára a többszörös válságok ideje, 2024 sok étkeztető számára nagyszerű lehetőségeket tartogat. Még kulcsév is lehet a vendéglátóipar számára, fontos irányokat meghatározva a jövőre nézve. 

Forrás

Tags: , , , ,

Kapcsolódó cikkek

Partnereink

Kövess minket!

INSTAGRAM

YOUTUBE