fbpx

Az elmúlt években hatalmasat ugrott a gasztroturizmus, a globális bevétel 2022-ben elérte a 805,9 milliárd dollárt, és várhatóan még tovább fog növekedni. Az utazók lelkesen fedezik fel az úti céljaikat éttermeken, farmokon, hagyományos alapanyagaikon, valamint ételeiken keresztül. A jövő évi kalandokra készülve megkérdeztünk utazási és vendéglátóipari szakértőket, hogy mit várnak 2024-ben. A modoroskodást mellőző borkóstoláson át az egészségesebb gyerekmenükig – ezek a trendek várhatóak jövőre.  

Wellness Turizmus

Ahogy a 2024-es Hilton Trends jelentésében is olvashatjuk, minden turista egyre nagyobb hangsúlyt fordít a wellnessre és szeretnék fenntartani szokásaikat útközben is. Legújabb életmód márkájuk, a Tempo by Hilton, alapos kutatásokból és a modern utazó igényeinek gondos figyelembevételéből született. Ők minden fronton a wellnessre helyezik a hangsúlyt, legyen szó különleges koktélprogramról, amely egyaránt kínál megszokott és újhullámos koktélokat. 

A wellness-turizmus az ipar leggyorsabban növekvő ágazata lesz 2024-re, az élelmiszerek és italok szintén a méregtelenítést fogják szolgálni. A minibárok, amelyek a funkcionális wellnessre összpontosítanak, és az étkezési menük, amelyek a regenerációt és megújulást támogatják, egy trend, amiről úgy gondolják, hogy sok turistát vonz majd. Kevesebb alkohol, koffein és állati fehérje fogyasztása lesz jellemző az éttermekben. A wellness teljesen 360°-os élmény lesz, minden szállodai aspektusba beszivárogva 2024-ben.  Míg a múltban a ‘wellness’ meglehetősen korlátozódott a szállodai spa-kra és a lefekvés előtti szolgáltatásokra, most nagyobb hangsúly fektetnek majd a wellnessre az egész szállodai élményen belül, beleértve az étkezéseket és italokat. 

www.shutterstock.com

Laza Borkóstolás

Az utóbbi években egyre inkább népszerűvé vált a laza, kevésbé formális borkóstolás. Ez a trend az egyszerűség és a hozzáférhetőség felé való elmozdulást jelenti a borkóstolás terén. A cél az, hogy a borkedvelők számára barátságosabb és kevésbé megfélemlítő környezetet teremtsenek, ahol kezdők és tapasztalt borfogyasztók egyaránt élvezhetik az élményt. 

Ebben a megközelítésben a hangsúly a bor élvezetén és felfedezésén van, nem pedig a szakzsargonon vagy a komplex ízlelési technikákon. A laza borkóstolók lehetővé teszik, hogy a látogatók saját tempójukban fedezzék fel a borokat, gyakran interaktív és szórakoztató elemekkel, mint például zene, ételkombinációk, vagy akár alkotói műhelyek. Ez a trend különösen népszerű a fiatalabb generációk körében, akik értékelik a kényelmet és a kevésbé hivatalos légkört. Az ilyen típusú borkóstolás gyakran összekapcsolódik a helyi kultúrával és a közösségbe való beilleszkedéssel, így az utazók nemcsak új borokat fedezhetnek fel, hanem bepillantást nyerhetnek a helyi életbe is. 

www.shutterstock.com

Célpont-Központú Étkezés

A célpont-központú étkezés a helyi kultúra és gasztronómia felfedezésére összpontosít. Ez a trend különösen fontos a modern utazók számára, akik egyre inkább keresik az autentikus, helyi élményeket. Az étkezés nem csak az ételek élvezetéről szól, hanem arról is, hogy a turisták mélyebben megismerjék az adott hely kulturális és gasztronómiai hagyományait. 

Ez magában foglalja a helyi piacok látogatását, ahol az utazók közvetlenül a helyi termelőktől vásárolhatnak, vagy olyan éttermeket, amelyek helyi alapanyagokra összpontosítanak. Ezen kívül az turisták bekapcsolódhatnak olyan főzőkurzusokba, ahol a helyi szakácsok vezetésével sajátítják el a tradícionális ételek elkészítését. Ez lehetővé teszi számukra, hogy nem csak megkóstolják, hanem részesei is legyenek a készítés folyamatának. A célpont-központú étkezés szintén magában foglalhatja a helyi éttermekkel való együttműködéseket, ahol az utazók részt vehetnek különleges gasztronómiai eseményeken, mint például tematikus vacsorákon vagy helyi borászatokkal közösen szervezett borkóstolókon. Ez a megközelítés nemcsak gazdagítja az élményt. Hozzájárul a helyi közösségek gazdaságához is, támogatva a helyi termelőket, szakácsokat és kisvállalkozásokat. Az ilyen típusú étkezés lehetőséget nyújt rá, hogy valódi kapcsolatot alakítsanak ki a helyi kultúrával és hagyományokkal. Ezáltal mélyebb megértést nyújtva az adott hely szellemiségéről és életmódjáról. 

www.shutterstock.com

Kísérleti Koktélok

Az italok terén új trendek, mint például a texturált koktélok, túlzott díszítések, és umami ízek válnak kiemelkedővé a menükben, miközben a klasszikus összetevők, mint a fahéj, tojásfehérje vagy a tejszín kreatív formákban jelennek meg.  

Kézműves jég

A dizájnjég továbbra is a legfelsőbb luxust fogja képviselni a szállodák számára 2024-ben és egyre nagyobb szerepet játszik a hazai bárkultúrában is. A specializált fagyasztási és szűrési folyamat kristálytiszta jeget eredményez, amely kreatív infúziók és egyedi díszítések vásznaként szolgál. Ízek, virágok és gyümölcsök kerülhetnek a jégbe, sőt, akár logót is nyomathatunk a jégkockákba. (Ha szeretnétek többet megtudni a témáról, kövessétek figyelemmel blogunkat, mert hamarosan érkezik egy izgalmas interjú az ArtifICEr tulajdonosaival)

www.shutterstock.com

Alkoholmentes koktélok előretörése

A mentális és fizikai jóllét prioritásának növekedése óriási lendületet adott a no-low abv (alacsony alkoholtartalmú) mozgalomnak. Az alkoholmentes koktélok lehetővé teszik vendégek számára, hogy az egészségüket előtérbe helyezzék anélkül, hogy csökkentenék a finom és magas színvonalú ital élvezetét társas környezetben. 

A végtelen vacsorák vége

A 2-3 órás étkezési műsorok koncepciója hanyatlik, és örömmel kerül előtérbe a többféle ízélmény megosztása. Az emberek választási lehetőségeket akarnak, és nincs türelmük órákon át ülni. Egy olyan irányzat felé haladunk, amely több megosztásra, közösségi tálakra, és a választékra összpontosít az asztalon, amely meghívja a vendégeket a felfedezésre. 

Hiperlokális alapanyagok

A nagy ellátási láncoktól való eltávolodásban a séfek újraértelmezik a helyi gasztronómiai élményt azzal, hogy helyi környezetükből gyűjtenek és szereznek be alapanyagokat. Ez a mozgalom túlmutat a fenntarthatóságon. Ez a helyi ökoszisztémákban rejlő egyedi ízeknek, textúráknak és történeteknek az ünneplése. A budapesti TATI például saját farmot épít Biatorbágyon, hogy az étterembe kerülő alapanyagok lehető legnagyobb része saját termelésű legyen, ezzel valóban megvalósítva a farm-to-table koncepciót.  

Jobb és változatosabb gyerekmenü

Az egészséges, gyerekeknek szánt ételek előtérbe kerülnek 2024-ben. Szükség van jobb alternatívákra a rántott csirke és bolognai helyett minden gyermekmenüben. Nem mintha ezekkel bármi baj lenne, de fontos, hogy változatos és egészséges opciók választására is lehetősége legyen a szülőknek egyaránt.  

Forrás

Tags: , , , , , , ,

Kapcsolódó cikkek

Partnereink

Kövess minket!

INSTAGRAM

YOUTUBE