fbpx

A világjárvány látszólag a hátunk mögött van. A gazdasági válság viszont dübörög, ismét meg kell birkózni számos olyan tényezővel, melyek a szektor környezetre gyakorolt ​​hatásait is magukban foglalják. Elengedhetetlenné váltak a fejlesztések, a technológia berobbanása a gasztronómiába, és a vállalkozások alkalmazkodási képessége a társadalomban bekövetkező szokásrendszerek változásaihoz.

Hogy néz ki az új normál?

Az Euromonitor International New Concepts in Consumer Foodservice tanulmánya betekintést nyújt az iparág következő lépéseibe és a globális trendekbe. Ezek mind az üzemeltetőket, mind a fogyasztókat érintik. Az üzemeltetők figyelmét a túlélés köti le és arra fókuszálnak, miként alakítsák át az üzleti modelleket a korlátozott lehetőségekhez. Mostanra a fogyasztói magatartás formái is jelentősen megváltoztak, amihez alkalmazkodni kell. Ez nagyrészt a vendégek, fogyasztók megváltozott igényrendszeréhez való igazodást eredményezi.

Az emberek akár új éttermi megoldásokat is szívesen kipróbálnak.

Fotó: Envato elements

A fogyasztók tudatosan integrálódnának

Az étkezést a társasági alkalmak középpontjába helyezték az emberek és akár új éttermi megoldásokat is szívesen kipróbálnak. Mindezt viszont nagymértékben befolyásolja a vendégek gazdasági helyzete, illetve a globális reakció a fenntarthatóság területén. A helyzet létrehozott jó néhány előremutató trendet, amelyek mind az üzemeltetőket, mind a fogyasztókat érintik. Mivel a világválság rádöbbentette az embereket az egészségtudatos életmódra, az étkezési élményekben is a teljes mértékben a fenntartható ökoszisztémával összeegyeztethető koncepciókat kerültek előtérbe. Meghatározóvá vált a Farm to table-koncepció, ahol a saját, friss gyümölcs és zöldség kerttel rendelkező, éttermek teljes körű szolgáltatást nyújtanak. Ugyancsak fontos tényezőként jelentek meg a rugalmas étkeztetési formátumok, amelyek zökkenőmentesen ötvözik a közösségi interakciót, a kényelmet és az étkezést.

Létrehoztaó egy élhető munkakörnyezetet az éttermen belül, ahol a kínálat párosítása még jobban működik.
Fotó: Envato elements

A vendéglátás összeköthető más fenntartható szolgáltatásokkal

A hollandiai Bairro’s Buro a co-working az italokat és pékárukat kombinálja. Az ügyfelek óránként bérelhetnek asztalt, legyen szó bárszékekről, kanapéról vagy dolgozó asztalokról. Lehetőség van akár négy vendég elszeparált kiszolgálására is az úgynevezett dolgozóasztalokkal. Ezzel a megoldással, létrehoztak egy élhető munkakörnyezetet az éttermen belül, ahol a kínálatuk párosítása még jobban működik. A hongkongi Base8 ugyancsak érdekes koncepcióval nyeri el a vendégek figyelmét. Az italokat, ételeket, manikűr lehetőségével kombinálják, így egy étterem és egy szépségszalon furcsa, de működő egyvelege jött létre. Arra ösztönzi a vendégeket, hogy időzzenek náluk minél tovább, fogyasszanak és társalogjanak. Ez csak két érdekes példa, viszont egyre inkább jellemző a vendéglátásra az árukapcsolás.

Ahogy a fogyasztók új étkezési koncepciókat fogadnak el és használnak, odafigyelnek a környezetre gyakorolt ​​hatásmechanizmusokra is. Mivel egyre nagyobb igény van a fenntartható csomagolásra és lehetőségekre, az éttermek üzemeltetőinek keményebben kell dolgozniuk az egyszer használatos műanyagok kiiktatásán, a környezetbarát működtetésen, és fenntarthatóbb csomagolást kell biztosítaniuk a kiszállításhoz.

A csomagolás ma már legalább olyan fontos, mint a beltartalom.

A vendéglátásba berobbant az innováció

Bár az iparág nagyon nehéz időszakot él, olyan lendületet adott az innovációnak, amelyet egyetlen szolgáltató sem engedett meg magának eddig. A gasztronómia területén dolgozó vállalkozásoknak gyors változtatásokat kellett végrehajtaniuk, hogy javítsák a rentabilitásukat. Előtérbe kerültek az újragondolt szervezeti felépítések, gazdaságos technológiák, digitális rendszerek amiket beépítettek a mindennapi működésbe. Az automatizálás – ami mostanáig lassan és fokozatosan történt – felgyorsult és ennek a tendenciának még koránt sincs vége. Az alkalmazott intelligens konyhai berendezések nem csak a termelést optimalizálják, hanem kiváló lehetőség a költségek csökkentésére. Ezek mellett pedig maximális hatékonysággal tud működni, főleg a kisebb éttermek számára.

Fotó: Envato elements

Megváltozott szokások, új rendszerek

Az ételek minősége, a vendégélmény sokkal fontosabb lett, illetve a társadalmi szokásokhoz is illeszteni kellett a működést. A fogyasztók, vendégek életvitelének új metódusokat alkotott, mint a házhozszállítás, mely a Covid után is megmaradt és megszokottá vált. Az étkezés a fenntarthatósággal kapcsolatos új formátumok megjelenését eredményezte. A dániai Kleen Hub az innováció kiváló példája. Egy csomagmegosztó hálózat részeként lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy elvitelre vagy házhoz szállítással rendelve, rendelkezésre bocsájt újrafelhasználható edényeket. Ez a vállalkozásoknak és a fogyasztóknak egyaránt segít csökkenteni az egyszer használatos tárolóeszközök környezeti terhelését. Egy másik ígéretes újítás, az új-zélandi FoodPrint, amely az élelmiszer-pazarlás csökkentését segíti azáltal, hogy lehetőséget kínál a fogyasztóknak arra, hogy kedvezményes áron vásároljanak élelmiszerfelesleget az éttermekből. Erre már hazánkban is van kiemelkedő példa, a Munch applikáció révén. Az általuk kínált ételek, azok a „maradékok” amik kifogástalan a minőségűek, de az étterem nem tudja kiárulni. Így nem kerül a kukába, viszont a vásárlók nyomott áron jutnak hozzá az ételhez és nem történik pazarlás.

A komposztálás fontos lenne a környezetvédelemben

Szomorú tények a vendéglátás változásáról

Az élelmiszer-automaták a világjárvány idején sokkal elterjedtebbek lettek, mivel az emberi érintkezést ki lehet velük küszöbölni, majd a korlátozások után is megszokottak maradtak. A finnországi Fizzát, egy éjjel-nappal nyitva tartó automatákat üzemeltető vállalkozás, amely hét különböző kézműves pizzát kínál. Bármikor elérhető, nem kell hozzá se személyzet se üzlethelyiség – és három perc alatt rendelkezésre áll a legmodernebb pizzakemencében készült étel. Egy okostelefonos alkalmazáshoz is csatlakoznak, amely lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy előre rendeljenek.

Malajziában a Grab e-kitchen az ország első szellemkonyha-koncepciója. Több márkát tartalmazó mix-and-match menüt kínál, és 2021-es bevezetése óta robbanásszerű növekedést ért el. A központi konyha használata költséghatékony megoldásnak bizonyul az üzemeltetők számára, a fogyasztóknak pedig széles választékot kínál.

Forrás: 

Címkék: ,,,,,,,,,,
Partner a sikeres vendéglátásban! 1994 óta szolgáljuk ki a magyar gasztronómiai piacot prémium minőségű alapanyagokkal, kifejezetten vendéglátóegységek, hotelek és profi séfek igényeire szabva. Az elmúlt évtizedekben több mint 10.000 elégedett ügyfelünket támogattuk megbízható partnerként.

Kapcsolódó cikk

Partnereink

Kövess minket!

INSTAGRAM

YOUTUBE