fbpx

Törvény született arra vonatkozóan, hogy a forgalmi adatokat, illetve a rendelési adatokat közvetíteni kell a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) felé. Ehhez csak a hitelesített szoftvereket használhatják a vállalkozások, illetve az MTÜ (Magyar Turisztikai Ügynökség) által a kisebb vállalkozások részére biztosított ingyenes ‘Vendégek szoftver’-t. Az új rendszer bevezetése két halasztás után, 2023. július 1- től kötelező az érintettek számára. A szektor résztvevőiben rengeteg kérdés merült fel, hogy miként fog zajlani az új ellenőrző, adatszolgáltató rendszer bevezetése. Milyen lépéseket követel az érintett szolgáltatóktól, hogy az a törvényileg kötelezett környezetnek megfeleljenek.

Fotó: www.envato.hu

Az NTAK egy új innovatív rendszer, mely lehetőséget biztosít a központi ellenőrzés mellett a segítségre, gyors reakcióra, az adott problémák megoldására. Lehetőség a vállalkozások hosszútávú gondolkodásra, mely piaci helyzetüket reális keretek közé helyezheti. Amennyiben a teljes lefedettség létrejön, a szektor működtethetősége is pozitív irányba változhat. A legfontosabb a jelen helyzetben a regisztráció, mely által megvalósulhat egy európai szintű úttörő megoldás a vendéglátás- és turisztika szektorainak zökkenőmentes működtetésére.

Az MTÜ Magyarország turisztikai versenyképességért felel, hogy országunk még vonzóbb legyen mind a külföldi, mind a belföldi utazók számára. Stratégiai cél, hogy hazánk Közép-Európa vezető turisztikai desztinációjává váljon, valamint, hogy az ágazat GDP-hez való közvetlen és közvetett hozzájárulása 2030-ra 16%-ra növekedjen.

2023. július 1. napjától az NTAK-ba történő adatok szolgáltatása minden üzletnek és turisztikai szolgáltatónak kötelező.

Fotó: Pixabay

Nincs több halasztás

A törvény már évekkel ezelőtt megszületett, viszont annak bevezetése váratott magára. A mostani állás szerint, 2023. július 1. napjától az NTAK-ba történő adatok szolgáltatása minden üzletnek és turisztikai szolgáltatónak kötelező. A Magyar Turisztikai Ügynökség elfogadva a szakmai szervezetek, többek között az MVI – Magyar Vendéglátók Ipartestülete – kérését, azt a javaslatot terjeszti a kormány elé, hogy 2023. július elsejétől csak a 100 millió feletti forgalommal rendelkező üzletek számára legyen kötelező az adatszolgáltatás beindítása. A 12 és 100 millió forgalommal rendelkező üzleteknek pedig 2024. január elsejétől lesz kötelező, a 12 millió forint alatti üzleteknél nem kötelező az NTAK adatszolgáltatása, csak a regisztráció. Amennyiben ezt a szolgáltató még nem tette meg, javasoljuk, haladéktalanul pótolja.

 Regisztráció: Itt

Fotó: A Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke, Kovács László

A Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke, Kovács László szerint már rég szükség lenne egy olyan rendszerre, ami bármikor, gyorsan, releváns adatokkal szolgálhat, ha a turisztika és a vendéglátás szektora valami oknál fogva bajba kerül.

  • Budafoki Tamás: Mire jó az NTAK rendszer?

  • Kovács László: Adatokra, információkra van szükség ahhoz, hogy az ágazatunk kormányzati részről történő vezetését, melyet az MTÜ végez, precízebben lehessen megoldani. Ez által első kézből olyan információkat kaphatunk, amivel megfelelő döntéseket lehet hozni. Azzal tisztába kell lenni, hogy eddig a NAV -nak és a KSH-nak voltak megfelelő adatai. Viszont a KSH régi rendszerei lassúak és sok esetben hiányosak, magyarul 3-4 hónap múltán tudnak valamit mondani és nem elég részletesek, a NAV adatai pedig nem nyilvánosak, hiszen az egy zárt hatósági rendszer. A terv az, hogy adatokat kapjon a NTAK, amelyeket anonim módon juttathat vissza az adatszolgáltatóknak, vagyis az egyes üzleteknek. Segítségével egyből releváns információk állhatnak rendelkezésre a szektor működésére vonatkozóan, a visszakapott üzleti adatokat pedig felhasználhatja a saját üzleti terveihez.
  • BT: Az NTAK -ba a vendéglátás és a turisztika összes egysége benne foglaltatik?

  • KL: Az NTAK a vendéglátás és a turisztika minden szegmensétől várja az adatokat, a legnagyobb szállodaláncokban található éttermektől egészen a sarki büféig, tehát a hazai vendéglátás összes egységétől. Ez óriási adatmennyiség, így átfogó képet kaphatunk a szektorról. Fontos, hogy településekre lebontva, szigorúan anonim módon működik.
Fontos, hogy minden érintett regisztráljon.
Fotó: Piaxabay
  • BT: Sokak ellenérzésekkel fogadták az új rendszer kötelező bevezetését, mégis megtörtént a központi döntés. Mi az, ami szakmai szemmel mellett szól?

  • KL: A pandémia után talpon maradt vállalkozások rögtön szembesültek a háború okozta gazdasági válsággal. Érthető az ellenérzés, hiszen folyamatos nehézségekkel szembesültek a vállalkozások. Ugyanakkor pont a pandémia az, ami megadja erre a választ, hiszen a döntéshozók már akkor jobban tudtak volna segíteni, ha ezek az adatok naprakészen rendelkezésre állnak. Természetesen a szektor kifehérítése is cél. A NAV eddig is belelátott a dolgokba, de ők csak az áfa szerint gyűjtik az adatokat, és egyébként sem nyilvános a hozzáférés lehetősége. Most ennek a rendszernek a segítségével sokkal több információval rendelkezhetünk. Így termékfőcsoportonként (leves, főétel, ital, kávé…stb) meg tudjuk majd mondani, hogy mi az, amit a vendégek választanak. Ki lehet majd következtetni, hogy mi az, ami a forgalom növekedését eredményezheti. Sok mindennel lehet vitatkozni a törvény kapcsán, de az egyértelmű, hogy az NTAK rendszer hosszú távon hasznos és előremutató a szektor működésére nézve. Ez európai szinten is egyedülálló, mivel ilyen naprakész információhalmazt elősegítő rendszert még sehol nem hoztak létre.
  • BT: Ennek a rendszernek a bevezetése a vállalkozások számára anyagi befektetéssel is jár. Tehát egy kötelező új teher. Hogyan lehet ezt csökkenteni?

  • KL: A nagyobb cégeknél teljesen természetes, olyan nagyobb rendszerek, amivel fel tudják venni a rendelést, és azt továbbítani tudják a konyha felé, ezzel felgyorsítva a vendéglátóhely működését. Ezeket a szoftvereket már tovább is fejlesztették, hogy kompatibilisek legyenek az NTAK -al. A Magyar Vendéglátók Ipartestülete más szervezetekkel együtt jelezte az MTÜ felé, hogy szeretnék, hogy a rendszer bevezetésének költségeit az év végén, le lehessen vonni a turizmus fejlesztési hozzájárulásból, magyarul elszámolható legyen és erre nyitottságot találtunk.
  • BT: Összességében a rendszer mindenkinek előnyére válik?

  • KL: Mivel egy új rendszerről beszélünk még nyilván fejlesztést igényel. Ami viszont fontos, hogy minden érintett regisztráljon. Ahhoz, hogy teljes képet kapjunk a vendéglátó ágazatról, tudni kell, hogy hány szolgáltató van és milyen kategóriába esnek. A rendszert a beindítása után lehet finomra hangolni.

  • BT: Milyen jellegű finomításokra gondol?

  • KL: Amit én – mint szakember – hiányolok a rendszerből, hogy nem lehet beleírni a vendégszámot, tehát hogy hány fő fogyasztott. Ha ez megvalósulna, abban pillanatban meglenne az egy főre jutó forgalom, egy fogyasztási átlag adott területen, régióban.
  • BT: Az adatszolgáltató vállalkozások láthatják egymás – a rendszerbe leadott – statisztikáit?

  • KL: Vállalkozásra lebontva nem. Ahogy mondtam az adatszolgáltatás anonim módon történik, tehát nem tudhatja melyik üzletnek az adata. Tudomásom szerint ennyire még nincs kidolgozva a rendszer. Az a cél, hogy a későbbiekben lehessen adatot visszanyerni a területre vonatkozó adathalmazból, de ez most még az első lépésben nem fog megvalósulni.

(Még várjuk az MTÜ válaszát is néhány tisztázatlan kérdésre) 

Tags: , , , , , , , ,

Kapcsolódó cikkek

Partnereink

Kövess minket!

INSTAGRAM

YOUTUBE