fbpx

Közlekedési előrejelzések, személyre szabott reklámok, filmajánlások a Netflixen – sokan nem is érzékelik, hogy a mesterséges intelligencia már életünk szinte minden területén jelen van. Azonban legkésőbb a Chat GPT körüli felhajtás óta az emberek egyre tudatosabbak ebben a témában. De mi a mesterséges intelligencia jelenlegi helyzete a vendéglátóiparban?

Az Accenture jelentése szerint a mesterséges intelligencia (AI) éves növekedési rátákat is megduplázhatna 2035-ig. Ezt a becslést egy PwC tanulmány is megerősíti, amely szerint az AI 15,7 billió dollárral növelhetné a globális gazdaságot 2030-ra. Lenyűgöző, igaz? Határozottan, mert ezek a számok rávilágítanak az AI társadalomra gyakorolt óriási hatására és arra, milyen fontos, hogy minden iparág figyelembe vegye ezt a fejlesztést. 

Azonban, annak ellenére, hogy vannak pozitív fejlemények, vannak kihívások és potenciális negatív hatások is különösen a munkaerőpiac szempontjából. Az OECD egy jelentése szerint a 21 országban lévő munkahelyek körülbelül 14%-a magas kockázattal néz szembe az automatizáció miatt. 

www.shutterstock.com

Mindenre hatással lesz

Mindazonáltal, egy folyamatos technológiai fejlődéssel jellemezhető világban az AI-nek potenciálja van minden iparág átalakítására. Az autóipartól az egészségügyig már hatalmas előrelépést tett és innovatív megoldásokat hozott létre. Valóban, a szálloda- és gasztronómiai ipar is figyelemre méltó evolúción ment keresztül a digitális korunkban. 

A vendéglátóipar évek óta számos kihívással néz szembe, a változó vásárlói preferenciáktól a növekvő versenyig. Ebben a lendületben az AI bebizonyította, hogy erőteljes eszköz a vállalkozások számára a szolgáltatások javításában, a műveletek egyszerűsítésében és a személyre szabott élmények nyújtásában. 

MI PONTOSAN AZ AI?

Bár az AI kifejezés egyre gyakoribb, fontos tisztázni, hogy valójában mi áll mögötte. Oliver Feiler, a Rational piaci intelligencia vezetője, aki foglalkozik az AI témájával is, hangsúlyozza, mennyire fontos egyértelműen meghatározni a fogalmát. “Bármennyire is furcsa, nem minden, ami AI, ami annak “vallja” magát. Az AI, mint számítógépes segítséggel történő tanulás és az abból eredő alkalmazások már viszonylag hosszú ideje léteznek. Egyszerűen fogalmazva, az AI információt gyűjt, felismer mintázatokat és ezeket az információkat felhasználva levon következtetéseket. Minél strukturáltabb és átfogóbb az elérhető adat, annál könnyebben és hatékonyabban képes egy öntanuló rendszer feltételeket leírni, önállóan jövőbeli eseményekre vonatkozó előrejelzéseket megfogalmazni, és esetleg még megoldásokat is kezdeményezni. Ez pedig néhány területen releváns a szálloda- és gasztronómiai ipar számára.” 

A hagyományos szoftverekkel ellentétben, amelyek előre meghatározott szabályokon és utasításokon alapulnak. Az AI célja, hogy önállóan tanuljon, felismerje a mintákat és betekintést nyerjen az adatokból. Fejlesztése algoritmusokon és matematikai modelleken alapul, amelyek lehetővé teszik a számítógépek számára az adatfeldolgozást és az abból levonandó következtetéseket. 

www.shutterstock.com

MIK AZ ELŐNYÖK A SZÁLLODA- ÉS GASZTRONÓMIAI IPAR SZÁMÁRA?

Aki azt hiszi, hogy nincsenek izgalmas felhasználási esetek az AI számára, az téved. Vegyük például a látogatói előrejelzéseket: a történelmi adatok alapján ki lehet számolni trendeket és mintázatokat, amelyeket fel lehet használni a jövőbeli látogatói forgalom előrejelzésére, például az évszaktól, az időjárástól függően, és így tovább. Egy másik példa az ajánlatok és szolgáltatások személyre szabása. Az AI segítségével a szállodatulajdonosok és étteremtulajdonosok elemezhetik a vendégeik viselkedését és preferenciáit, és ezekből kiindulva személyre szabott ajánlatokat és szolgáltatásokat dolgozhatnak ki, mint például ajánlások éttermekre, kirándulási célpontokra vagy tevékenységekre. 

A dolgok akkor válnak izgalmassá, amikor még egy lépéssel tovább megyünk és megnézzük az operatív folyamatok optimalizálását. Az olyan folyamatok automatizálásával, mint a rendelési és fizetési rendszerek vagy a kereslet és készletezési szükségletek előrejelzése, a szállodatulajdonosok és étteremtulajdonosok időt és erőforrásokat takaríthatnak meg, ami magasabb profitráta formájában tükröződik vissza.  

Amikor áttérünk az árukezelésre vagy az étlaptervezésre, hamar nyilvánvalóvá válik, hogy az AI jelentős hozzájárulást tehet egy vállalat sikeréhez. Ezt jól láthatóan bizonyítja a Rational, amely már elkezdte ezeket az elemzéseket alkalmazni a karbantartásban és a szervizelésben. „Mivel megbízható előrejelzéseket tudunk készíteni a rendelkezésre álló adatok alapján a berendezések kopására, minimalizálhatjuk a gépek állásidőjét. Az AI az étkezési tervezés szempontjából is érdekes. Napfény, eső, a kültéri ülőhelyek száma, a rendelkezésre álló munkaerő – mindezeket egymással összefüggésbe hozni és cselekvési javaslatot tenni egy AI számára gyerekjáték,” magyarázza Feiler. A folyamatok nem egyszerűek, és mögöttük álló algoritmus munkaigényes. 

www.shutterstock.com

AZ AI POZITÍV HATÁSSAL VAN A MUNKÁNKRA?

 Feiler még kételyekkel viseltetik. „Ami ezt a kérdést illeti, majd az idő eldönti. Addig is kritikus szemmel kell figyelnünk a technológiát.” Fontos megjegyezni, hogy az AI nem az emberi intelligencia helyettesítője, hanem inkább kiegészítője. Habár az AI képes bizonyos feladatokat gyorsabban és pontosabban elvégezni mint az emberek, mégis hiányzik belőle az a komplex megértés, kreativitás és érzelmi érzékelés, ami az emberi intelligenciát jellemezi. 

Összességében azonban az AI hatalmas potenciált kínál a vendéglátóipar forradalmasítására – legyen szó hatékonyabb folyamatokról, személyre szabott élményekről vagy jobb döntéshozatalról. 

Forrás

Tags: , , , ,

Kapcsolódó cikkek

Partnereink

Kövess minket!

INSTAGRAM

YOUTUBE