fbpx

A franchise láncokat valódi siker garanciájának tekintik, különösen a gasztronómiai szektorban. Azok, akiknek sikerül koncepciójukat a lehető legátláthatóbb módon strukturálni és tudásukat hiánytalanul dokumentálni, szinte korlátlanul bővíthetik tevékenységüket – mondják. Azonban a függetlenségnek egy zárt rendszeren belül megvan a maga ára. 

Ha bizonyos logókat vagy képeket látunk, mint például az arany boltíveket M alakban vagy a mosolygós arcot Sanders ezredessel, azonnal tudjuk, hol vagyunk és mit ehetünk.  „A sikeres franchise rendszereket kipróbált és bevált koncepciók jellemzik, amelyek tapasztalati értékei a know-how dokumentáció részeként szabványosíthatók és áthelyezhetőek más helyszínekre a minőség elvesztése nélkül” – mondja Jan Schmelzle, a Német Franchise Szövetség ügyvezető igazgatója. 

A FRANCHISING ELŐNYEI ÉS HÁTRÁNYAI

Nagyon fontos eldönteni, hogy egy étteremtulajdonos inkább saját koncepcióira vagy egy franchise-lánc bevált rendszerére támaszkodik. – mondja Jan Schmelzle. „Franchise vevőként egy működő struktúrákból és meglévő know-how-ból profitálok – miközben saját számlámra és saját szervezeti és személyzeti autonómiával független vállalkozóként működöm.” 

Cserébe a franchise vevők jelentős szabadságról mondanak le. A kulcsfontosságú döntéseket a vállalati központ hozza meg, és egyszerűen végre kell hajtani őket, akár egyet értünk velük, akár nem. A független vendéglátósokkal ellentétben a franchise éttermeknek nincs befolyásuk a receptekre és az ételek elkészítési módjára. A szolgáltatási irányelvek ellenben olyan részletesek, hogy még a használt szalvéták típusát is meghatározzák. „Franchise vevőként tisztában kell lennünk azzal, hogy nem lehetünk kreatívak” – mondja Jan Schmelzle. 

Kép: www.shutterstock.com

500,000 EURÓS BELÉPÉSI BEFEKTETÉS FRANCHISE VEVŐKNEK

Bárki, aki franchise egységet szeretne megnyitni, általában közvetlenül az interneten léphet kapcsolatba a kívánt lánc központjával. Általában az országos franchise szövetségek honlapján megtalálható a régióban elérhető összes rendszer áttekintése. 

Korábbi szakmai tapasztalat általában nem szükséges, hiszen minden keretfeltétel világosan és tömören meghatározott, még a pályamódosítók számára is. Azonban bizonyos pénzügyi feltételeknek meg kell felelni ahhoz, hogy a franchise vevő szerződésileg megkapja az üzleti koncepció, név, dizájn és általános ötlet használati jogát a meghatározott időszakra. „Ennek költségei a franchise adójától függenek, és jelentősen változhatnak. A McDonald’s például jelenleg 500,000 eurót kér belépési befektetésként.” 

Ezen felül havi díjak is vannak, amelyek általában a nettó árbevétel tíz százalékát teszik ki. Cserébe a szülővállalatot közös tevékenységek, például marketing vagy toborzás finanszírozására használják. „Fontos előre tájékozódni ezekről a folyamatos költségekről. Azonban tapasztalataink szerint kezdetben a 20 százalék saját tőke és 80 százalék idegen tőke aránya ésszerű. A bankok szívesen segítenek a franchise koncepciókban, mert az üzleti modell kipróbált és bevált.” 

Kép: www.shutterstock.com

Alkalmas-e az ötleted a megvalósításra?

Az a tény, hogy a piac még mindig messze van a telítettségtől, különösen a burger szegmensben, meglepőnek tűnhet a szolgáltatók gazdagsága ellenére. De éppen emiatt kínál továbbra is nagy lehetőségeket a franchise partnerek számára – mondja Jan Schmelzle. „Ennek ellenére új piaci rést kell találni. Minden koncepciónak egyediségre van szüksége, és egyértelműen meg kell különböztetnie magát a versenytársaktól. Ez az egyedi eladási pont – az ismertség szempontjából – nagyon világosan meg kell, hogy legyen határozva.” 

Ez az egyik válasz arra a kérdésre is, hogy mire kell figyelnie egy vendéglátósnak, amikor azon gondolkozik, hogy saját vállalkozását franchise lánccá alakítsa. ELeglőször azonban egy nagyon fontos kérdést kell tisztázni: „Egyáltalán alkalmas vagyok-e a franchise-ra? A munkám rendszeresíthető-e egy know-how kézikönyvbe oly módon, hogy minden folyamat pontosan ismételhető legyen? Átvihető-e a koncepcióm más városokba, esetleg más országokba is?” 

Kép: www.shutterstock.com

Egy franchise hálózat tartósabb, mint egy házasság

Abban az esetben, ha minden kérdésre “egyértelmű” igen a válasz, érdemes fontolóra venni a további lépéseket. Az eredeti ötlet iránti lelkesedésedkor azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni a franchise lánccá való átalakítás pénzügyi terheit. „Vállalkozóként partnereket kell találnod, aztán folyamatosan gondoskodni róluk. Mindez pedig határozottan bonyolult adminisztratív és így pénzügyi folyamat. 

Egy új rendszerközpont nyereségessége csak két-három év után érhető el. Bárki tehát, aki úgy dönt, hogy franchise partnerré válik, ezt teljes meggyőződéssel és következetességgel kell, hogy tegye. Nem véletlen, hogy az elkötelezettség és a lojalitás fontos tényezők a sikeres együttműködéshez. A franchise partnerségek átlagosan 16 évig tartanak, ami hosszabb, mint egy átlagos házasság. 

Kép: www.shutterstock.com

Együttműködés és rugalmas ellenállás

Jan Schmelzle továbbra is pozitívan látja a gasztronómiai franchise rendszerek jövőjét és potenciálját. Évente kétszer rögzítik franchise partnerek visszajelzéseit egy Franchise Klíma Indexben és ugyanazokat a visszajelzéseket kapjuk, mint más európai országokban lévő kollégáink. A számok továbbra is emelkednek, Németországban például az összesített eladások 3,8 százalékkal, 147,6 milliárd euróra nőttek.” 

Ez a reménykeltő fejlődés nagyrészt a franchise alapvető előnyeinek köszönhető. A modell nagyobb hatékonyságot kínál a gazdasági kockázat minimalizálása mellett az egyéni vállalkozásokhoz képest, köszönhetően a széles körű szinergiáknak. A munkafolyamatok skálázása és szabványosítása nagyon egyszerűvé teszi a tapasztalatok átadását a franchise partnereknek, ugyanakkor figyelik a helyi piacot, és fontos információkat gyűjtenek. Összességében pedig ez segíthet abban, hogy ellenállóbbak legyünk a jövőbeni kihívásokkal szemben. 

Forrás 

Címkék: ,,,,
Partner a sikeres vendéglátásban! 1994 óta szolgáljuk ki a magyar gasztronómiai piacot prémium minőségű alapanyagokkal, kifejezetten vendéglátóegységek, hotelek és profi séfek igényeire szabva. Az elmúlt évtizedekben több mint 10.000 elégedett ügyfelünket támogattuk megbízható partnerként.

Kapcsolódó cikk

Partnereink

Kövess minket!

INSTAGRAM

YOUTUBE