fbpx

Az már megszokott, hogy a háziállatokat sok étterembe beengedik, az viszont már kevésbé, hogy még külön ételekkel is szolgálnak nekik. Ez a társadalmi változások okozta szükséglet egyre inkább teret kap a vendéglátásban – a kérdés csak az, meddig megyünk el.

Forrás: unsplash.com

Van, akit zavar – van, aki imádja

Ha a kutyára, mint társa gondolunk, két egymásnak szinte teljesen ellentmondó gondolkodásmód létezik. Van, aki szerint a kutya arra van, hogy őrizze a házat, annak küszöbét át nem lépheti, míg mások a család teljes jogú tagjaként tekintenek rájuk. Utóbbi csoport, ahova lehet együtt megy kedvencével, beleértve az éttermeket is. Felvetődik a kérdés: vajon az éttermeknek megéri-e kiszolgálni a gazdik és a kutyák igényeit és kutyamenüt készíteni?

Fotó: Pixabay

Miért merült fel ez az igény?

A válasz egyszerre rejlik a szocializációban, a történelmi, politikai és társadalmi háttérben. Megjelent egy korosztály, amelynek tagjai számára nem a pártalálás és a családalapítás a legfontosabb cél. Számukra a kutya jelenti a társat, aki a mindennapjaikban fontos tényező. A világjárvány idején a kutyák örökbefogadása megnövekedett, mivel a stresszes és szorongó emberek az elszigeteltség közepette vigasztalást találtak bennük. Ezen társadalmi változások hosszadalmas taglalást igényelnek, de egyértelműen érintik a vendéglátást és a gasztronómiát is. Kutyával élni, kutyával utazni, annyit jelent, hogy neki is biztosítjuk az alapvető feltételeket. Ebbe beletartozik a kulináris élmények megélése is. Logikus, hogy a gazdik olyan ételekkel szeretnék etetni őket, amelyek nem csupán egészségesek, de emberi szemmel nézve is ízletesnek tűnnek. Kétségtelen: az éremnek több oldala is létezik, viszont egyre jellemzőbb az a tendencia, mely a „házi kedvencek” éttermi jelenlétében is megmutatkozik. 

Fotó: Pixabay

Változik a kutyák etetése

Az elmúlt évszázad során az amerikaiak hozzáállása a kutyák etetéséhez jelentős változáson ment keresztül. Az 1910-es években még jó, ha kaptak egy adag lóhús konzervet, napjainkban azonban az állateledel humanizálása komoly piac, és számos cég foglalkozik vele. A kutyaeledel gyártása 2021-ben 50 milliárd dollár értékű iparág, csak Amerikában. A kisállattulajdonosok mostanra több mint a dupláját költik kedvenceikre, mint 2010-ben, tehát egy roppant szerteágazó iparággá nőtte ki magát. A következő lépcsőfok a vendéglátásba való integrálódás.

Fotó: Pixabay

Amerikában már teljesen természetes a kutyamenü

San Francisco egyik legújabb kóstoló menüje, a Dogue cukrászdában, furcsának hangzó trendet követ. Kizárólag vasárnaponként kínálnak egy hétfogásos menüt, melyet komoly szakmai háttérrel rendelkező szakácsok készítenek el kutyák számára. A menüben megtalálható a bio marha chuck steak, mely nyersen készül, erjesztett sárgarépával, és dehidratált répaporral díszítik. Desszertként pasztell tortagolyókat és rózsa alakú tortákat készítenek olyan összetevőkből, mint az antilopszív és az őrölt csont.

Fotó: shotterstock.com

Rahmi Massarweh, a Dogue séf-tulajdonosa így nyilatkozott: Őszintén szólva nem tudom, ki élvezi jobban: a kutyák, a gazdáik vagy én, ahogy nézem őket, miközben falatoznak. A Bone Appétit kóstoló menü 75 dollárba kerül. A gazdák tudják, hogy kis kedvenceiknek is fontos a megfelelő táplálék, és családtagként kezelik őket, így ezen a téren is fontos számukra a legjobb minőség.”

Fotó: Unsplash.com

Másik példa a Salty Paws nevű kutyafagylalt franchise, amely négy éve indult Delaware-ben, és azóta már 22 egysége van. Még az olyan nagy üzletláncok is, mint a Shake Shack és a Starbucks is kínálnak kutyafalatokat, hogy a hozzájuk betérők a legjobb barátjukat is meg tudják vendégelni. Ha a tendenciákat nézzük, körülbelül 2014. óta folyamatosan növekszik az úgynevezett kutyabarát vendéglátóhelyek száma, de már az sem meglepő, ha kimondottan kutya étteremmel találkozunk. Jamie Hardaway, aki májusban nyitotta meg Hops & Hounds bárját San Antonioban, körülbelül 1600 embert, illetve kutyát szolgál ki naponta. A Three Dog Bakery, amelynek 46 franchise-a van az Államokon belül, három pedig Hongkongban, szezonális sütiket, muffinokat és egyedi születésnapi tortákat árul, kizárólag kutyák számára. A Chateau le Woof kávézóban, amely hét éve nyílt meg New York Astoria negyedében, Queensben, a kávét kortyolgató emberek mellett kedvenceik is reggelizhetnek: buggyantott tojást, pácolatlan szalonnát sütőtökpürével vagy mogyoróvajas és banános palacsintát.

Kutyabarát vendéglátóhelyek

Még tíz évvel ezelőtt csak nagyon ritkán engedték be a házi kedvenceket egy étterembe, ma már szinte teljesen elfogadottá vált ez a dolog. Azt is ki lehet jelenteni, hogy sokan már csakis az ilyen helyekre látogatnak el. Eleinte, azon kívül, hogy bevihették a gazdik őket, vizes tálakat tettek ki nekik, viszont manapság már akár étellel is megkínálják őket. Napjainkban egyre több kávézó és étterem kifejezetten kutyabarátként hirdeti magát, rengeteg ilyen hellyel találkozhatunk, ha rákeresünk az interneten. Mi is mutatná meg ennek a tendenciának az előretörését jobban, mint hogy hazánk egyik legrégebbi, nívós vendéglátóhelyén, a Gundelben is külön étlapon szerepelnek az ebeknek szánt finomságok. Manapság már itthon sem meglepőek a kutyapékségek, a külön kutyák számára elkészített menük és italok.

A kutyák étterembe járása tehát trend lett. Viszont az, hogy mikor jutunk el hazánkban arra a pontra, hogy csakis nekik nyíljanak éttermek, az jó kérdés. Talán van rá igény, talán nincs. Abban viszont biztosak lehetünk, hogy a gazdasági, társadalmi változások erősítik az ilyen jellegű vendéglátó egységek létrejöttét. Lehet, hogy pár év múlva külön szakma lesz a kutya-étel szakács?

Forrás: https://www.bonappetit.com/story/dog-friendly-restaurant-trend

Tags: , , , , , , , , ,

Kapcsolódó cikkek

Partnereink

Kövess minket!

INSTAGRAM

YOUTUBE