Ismerje meg cégünket

A Magazinról:

A Chef Inspiráció a szakácsművészetet támogató, weben megjelenő magazin. 2019-ben a Matusz-Vad Zrt. hozta létre a korábbi krétatábla blog és az előtte 12 éven át megjelenő Panoráma Magazin utódjaként.

Célja, hogy összefogja a szakácsművészet szereplőit, inspirációt adjon számukra és beszámoljon a sikerekről, mellyel motiválhatja őket.

A szakács szakma egy új dimenzióba lépett 2011 október 11.-én amikor megrendezték a Bocuse d’Or magyarországi selejtezőjét. Ezzel óriási inspirációt adott az agilis séfeknek, akik hivatásuknak tekintik a munkájukat. Ezzel egy időben az egyre szaporodó fapados repülőjáratok elkezdték önteni a turistákat Budapestre. Az így létrejövő erős fizetőképes kereslet erős alapot teremtett a kreatív és motivált séf társadalomnak. Sorra nyíltak a jobbnál jobb helyek és a séfjeink dimenziót léptek. Sztárséfek jelentek meg a szakmában, és a lécet egyre magasabbra helyezték a szereplők. Igazi gasztróforradalom zajlott, melynek egy csapásra vetett véget a COVID. Eltűnt a turista az országból és Budapestről, az emberek szűkebbre húzták a nadrágszíjat. A 2020-as éveben a nyár folyamán a TOP gasztrós helyek próbáltak a maradék 30% ra zsugorodott magyar vevőkörre megoldásokat találni, de ez nem járt igazán sikerrel. A sztárséfek vidékre vagy külföldre szegődtek, csupán páran tartottak ki Budapesten. A 2021-es újraindulás is csak félsikereket hozott. Sajnos a TOP gasztró még mindig csak árnyéka önmagának. Ilyen környezetbe próbálja a Magazinunk megszólítani a szakács szakma szereplőit és segíteni őket.

A blog szakmai irányítója a Matusz-Vad Zrt. alapító tulajdonosa Matusz Balázs mesterszakács, aki elhívatott mecénása a szakácsművészetnek.

A szerkesztő stáb tagjai:

  • Beregi-Nagy Edit főszerkesztő
  • Szarka Zsófia gasztroblogger
  • Patkó Dávid chef
  • Smicz Henriett gasztroblogger
  • Szekeres Anna fotográfus
  • Kiss Ferenc ételfotós

Több mint 25 év tapasztalat


Interjú Matusz Balázzsal – az indulástól a 20 milliárdos forgalomig 


Gyerekkora óta szakácsnak készült és legalább ugyanennyi ideje vágya volt, hogy egyszer saját étterme lehessen. Céltudatosságát, elhatározásának következetességét mi sem jelzi jobban, minthogy 21 évesen ő lett Magyarország legfiatalabb vendéglőse. Az idén negyedszázados évfordulóját ünneplő Matusz-Vad Zrt. tulajdonosa érdekes utat tudhat maga mögött.

Nagyon komolyan vettem a célomat

– emlékezett vissza a kezdetekre Matusz Balázs, a Zrt. elnök-vezérigazgatója. “Szüleimtől 1992-ben kaptam kölcsön hetvenezer forintot – az idő tájt – ez igen nagy pénz volt – a többit én teremtettem meg ahhoz, hogy Győrben kibéreljek egy elhanyagolt éttermet, amiből aztán egy akkoriban nagyon népszerű francia éttermet varázsoltam. Példa nélküli volt a városban, hogy a Pierot előtt esténkét sorba álltak a vendégek egy asztalért. Hamar felismertem, hogy azzal a harmincöt asztallal, ami az étteremben volt, be vagyok korlátozva. Bárhogyan igyekszem, hiába csinálom a legjobbat, ennél többet nem tudok kihozni a dologból. Szüleimnek volt egy nagykereskedő barátja, gyerekkori példaképemmé vált. Járta a világot úgy dolgozott, rengeteg élményt osztott meg velünk és eközben nekem megtetszett az a lehetőség, amit a nagykereskedelem jelentett.”

 

Az étteremtől a vadhúsfeldolgozóig

 

Új cégemet 1994-ben alapítottam meg, ugyancsak Győrött. Vadhúsfeldolgozó egyéni vállalkozás volt. Azért ezt választottam, mert korábban a vendéglátásban konyhafőnökként és persze étterem tulajdonosként is azt tapasztaltam, hogy vadhúsokból nagyon hiányos az ellátás. Akkoriban egyetlen vadhúsfeldolgozó cég volt a piacon és tőlük is csak a legolcsóbb termékeket lehetett megvásárolni. A valóban jó minőségű és megfelelően feldolgozott vadhús egyáltalán nem volt elérhető Győrben, a vendéglátásban dolgozók számára. Igaz, a cégalapításban közrejátszott egy másik ok is. Éppen beköszöntött a valutaválság, 1994-ben a svájci frank árfolyama a többszörösére szökött, én meg – szerződésem szerint – az éttermem bérleti díját abban voltam kénytelen fizetni. Így hát hoztam egy döntést és megalapítottam a Matusz-Vad Zrt-t.

 

Nagykereskedelem és hűtőházak

 

A fejlődés hihetetlen volt, a forgalmunkat évről évre megtöbbszöröztük, majd ahogy a számok már komolyabbak lettek, úgy a növekedés is ennek megfelelően lassult, de határozottan intenzív maradt. A cég folyamatosan átalakult, fejlődött, elindult a nagykereskedelem és sorra jöttek az új termékek. Időközben a gyártás teljesen kiszorult a cégből. Komoly mérföldkő volt az első hűtőház, onnantól kezdtek komolyabban venni a partnerek, majd egy külsős céggel reorganizáltuk az akkor már 3 milliárdos vállalatot és elkezdtünk nagyvállalati struktúrában dolgozni. Létrejöttek a különböző osztályok és komoly igazgatókat sikerült bevonzani a szervezetbe. A sikerek sem maradtak el: 2011-ben Merész újító díjat kaptam az Ernst and Youngtól azzal az indoklással, hogy Magyarországon iparágat alapítottam. Sok egyéb, fontos díjjal is megtiszteltek: Presztízs-díj, Év vállalkozója díj, Év üzletembere díj sorakozik irodám vitrinjében. Komoly lépés volt nyolc évvel ezelőtt az osztrák, hat évvel ezelőtt a szlovák cégalapítás és ezzel együtt a piacnyitások is. Végül pedig öt évvel ezelőtt megvásároltuk Budapesten a 26 ezer négyzetméter területen fekvő hűtőházunkat, ami most a vállalkozás motorja.

25 év – 20 milliárdos éves forgalom

 

A cég idén ünnepli fennállásának 25. évfordulóját, méltán rangos helyszínen a Gourmet Fesztiválon, a Millenárison. A forgalmunk idén várhatóan meg fogja haladni a 20 milliárd forintot és csak az anyacégben több mint 260 kollégának adok munkát! Mindez persze növekvő gondokkal is jár. Jelenleg a legnagyobb kihívásunk a munkaerő megtartása és a fejlesztés. Idáig is nagy becsben voltak a munkatársaim, de mostanában már nem csak a legjobb munkatársak bevonzásáért, hanem főként a fizikai állomány megtartásáért is versenyzünk.

Matusz Balázs elnök-vezérigazgató mellett 2017-től a fia, Matusz Patrik is dolgozik a Matusz-Vad Zrt.-ben.

Új technológiák – prémium élelmiszerek

 

Mindezek mellett igyekszünk újdonságokkal is előállni. Célcsoportunk a közepes és annál magasabb csoportba tartozó éttermek, valamint a topgasztronómia. Nekik és a munkaerőhiánnyal szenvedő vendéglátás részére fejlesztettük ki „kényszer kényelmi” termékcsaládunkat, melynek segítségével, sokkal hatékonyabban tudnak termelni a partnereink. Ezek magasabban előkészített, gyorsan és állandó, jó minőségben használható húskészítmények, ilyen például a „szuvidolás”, amikor mondjuk a libacombot alacsony hőfokon, vákuumcsomagolásban készítjük elő. A hús teljesen puha lesz, csak a bőrét kell szépen megpirítani és máris a tányérra tehető! Az ilyen befejező műveletet akár egy képzetlen munkatársra is rá lehet bízni. További fejlesztéseket tervezünk a felső kategóriás steakek importjához kapcsolódóan. Már most is a világ minden tájáról – Argentínától, Új-Zélandig – hozunk be és forgalmazunk különleges vágású steakeket. Legújabb érdekességünk, hogy két hete már kapni nálunk zebra-, teve-, láma- és bölényhúst is, ezekből igen finom ételeket lehet készíteni. Kínálunk tevehúsból teveburgert, a többiből pedig teljesen hagyományos konyhatechnológiai eljárással váratlan, mégis nagyon ízletes meglepetéssel szolgálhatnak az éttermek a vendégeiknek. A chefeknek pedig a Chef Inspirációt kínáljuk.

Forrás: utazonet