fbpx

Milyen kilátásokkal néznek szembe a vendéglátók az új évben? A 2020 óta tartó megpróbáltatások és a kiszállítás időszaka után a vendéglátóknak újabb kihívásokat hoz 2023: meg kell küzdeniük a vendégekért, hogy a romló gazdasági környezetben ne az otthoni étkezést válasszák.

A témában való átfogó, friss magyar kutatás sajnos nem áll rendelkezésünkre, Nagy-Britanniában azonban folyamatos évközi felmérések segítik a vendéglátás és kereskedelem résztvevőinek munkáját. Hogy megkíséreljük átlátni, mire számíthatunk a brit IGD piackutató vállalat kimutatásaira támaszkodtunk.

Válságspirál

A Covid és a kiszállítás csak az 1. felvonás volt

A piackutató cég Eating In Vs. Eating Out című, 2022 év végi jelentése az otthoni étkezések és az étteremlátogatási hajlandóság változásait vizsgálta. Az előzmények közismertek: a 2020 év elején begyűrűző világjárvány megbénította a hagyományos értelemben vett vendéglátást. Ez, ahogy várható volt, 2021-re is erősen kihatott. A járványgörbék ereszkedésével azonban sajnos nem állt vissza a régi rend. A tavalyi év nemzetközi eseményei, az ukrajnai háború és az ellátási lánc akadozását követően gazdasági válsággal néz szembe a nyugati világ. A 2022-ban negatív csúcsokat döntő élelmiszer-drágulás, az Európát sújtó energiaválság és az infláció együttes hatása továbbra is intenzíven befolyásolja szokásainkat.

Fotó: unsplash.com

Kutatásukból kiderül, hogy a 2020-as nagy bezuhanás óta évről évre újra egyre többen választják a vendéglátóhelyeken történő fogyasztást. A világjárvány előtt ez a szám 37 százalékot tett ki. Az „eating out” címke alatt értve bármilyen étkezési formát, ami nem otthon történik. A büféktől a kifőzdéken és street food egységeken át a munkahelyi étkeztetésig, a pubokig vagy éppen az elegáns éttermekig. Az IDG az „eating out” kategóriába sorolja az éttermekből való házhoz rendeléseket is, az „eating in” alatt pedig a boltokban vásárolt ételeket értik: legyen szó otthon főzésről, illetve félkész- és késztermékek fogyasztásáról.

Becsapós statisztikák

Így lesz a plusz 6,6-ból mínusz 2

A 37 százalékos jelentős piaci részesedés 2020-ban 21 százalékra, tehát majdnem a felére esett vissza. Innen próbálja visszaküzdeni magát a klasszikus vendéglátás. 2022-re 6,6 százalékos növekedést könyvelhetett el az éttermi ágazat: 2021-hez képest ennyivel többen választották az otthoni étkezés helyett a vendéglátóhelyeket.

Az IGD piaci előrejelzései szerint 2023-ban a vendéglátóhelyek újabb 5 százalékos növekedésre számíthatnak, ezzel 29 százalékos részesedést elérve az étkezési piacon – az élelmiszer-kiskereskedelem tehát a piac 71 százalékát fogja uralni idén a prognózisok szerint.

Fotó: unsplash.com

Ha azonban az inflációt, az alapanyag-beszerzést és energiaárak emelkedését is beleszámítjuk, egészen más képet kapunk. Hiába a 2022-es év étterem látogatásainak 6,6 százalékos növekedése, valójában 2 százalékos gazdasági csökkenés realizálható a 2021-es évhez képest. Ne feledjük el azt sem, hogy 2021 is még az időszakos éttermi bezárások éve volt.

Kiszállítás-kihívások után itt az infláció

Nicola Knight, az IGD vásárlói fogyasztási szokásokat kutató, úgynevezett insight menedzsere és az éttermi ágazat szakértője elmondta, hogy 2020-ban az éttermi bezárások jelentős átállásra kényszerítette a fogyasztókat az otthoni étkezések javára. 2021-ben fokozatos visszatérés volt tapasztalható, hiszen megnyíltak az éttermek mellett a szórakozóhelyek is, nőtt a fogyasztói bizalom és a kimozdulási kedv is. 2022 negyedik negyedévétől és 2023-ban azonban ez a tendencia megáll, fogalmazott Nicola Knight, ugyanis a romló gazdasági helyzetben a kiskereskedelmi csatornák kezdik „ellopni” a vendéglátóhelyek részesedését.

A kiszállítás után új jelszavak

Olcsóbban, kevesebbet és az üzletláncok saját márkás termékeit vásárolni

A 2022-es év elhozott egy korábban nem tapasztalt jelenséget is. A magasabb jövedelemmel bíró háztartások fogyasztói is elkezdtek változtatni a kiadásaikon, így többek között a kiszállítás is egyre kevésbé opció. Az értéktelenedő pénz, a növekvő energiaszámlák és jelzáloghitel-törlesztések miatti félelmek megmutatkoznak a vásárlásainkon és választásainkon is – már nem csak az alacsony jövedelműek körében is.

Fotó:123rf.com

A vendéglátók előtt tornyosuló újabb kihívás tehát egyértelmű. Egy olyan időszakban kell kidolgozniuk új stratégiákat, amikor a legalapvetőbb élelmiszerek árcímkéit is figyelik a vásárlók. Míg az üzletláncok kuponakciókkal, hűségprogramokkal igyekeznek megnyerni a vásárlókat, a vendéglátóknak fel kell tenniük maguknak a kérdést: hogyan tehetik vonzóvá az éttermi étkezést a fogyasztók számára, miközben minden korábbinál magasabb kiadásokkal kell megküzdeniük? A kiszállítás egyre többek szemében számít luxusnak, habár továbbra is a nagyvárosi ember mindennapjainak része.

A témával a továbbiakban is, több megközelítésben foglalkozunk.

Források: 123

Címkék: ,,,,,,,
Partner a sikeres vendéglátásban! 1994 óta szolgáljuk ki a magyar gasztronómiai piacot prémium minőségű alapanyagokkal, kifejezetten vendéglátóegységek, hotelek és profi séfek igényeire szabva. Az elmúlt évtizedekben több mint 10.000 elégedett ügyfelünket támogattuk megbízható partnerként.

Kapcsolódó cikk

Partnereink

Kövess minket!

INSTAGRAM

YOUTUBE