A franchise láncokat valódi siker garanciájának tekintik, különösen a gasztronómiai szektorban. Azok, akiknek sikerül koncepciójukat a lehető legátláthatóbb módon strukturálni és tudásukat hiánytalanul dokumentálni, szinte korlátlanul bővíthetik tevékenységüket – mondják. Azonban a függetlenségnek egy zárt rendszeren belül megvan a maga ára.
Ha bizonyos logókat vagy képeket látunk, mint például az arany boltíveket M alakban vagy a mosolygós arcot Sanders ezredessel, azonnal tudjuk, hol vagyunk és mit ehetünk. „A sikeres franchise rendszereket kipróbált és bevált koncepciók jellemzik, amelyek tapasztalati értékei a know-how dokumentáció részeként szabványosíthatók és áthelyezhetőek más helyszínekre a minőség elvesztése nélkül” – mondja Jan Schmelzle, a Német Franchise Szövetség ügyvezető igazgatója.
A FRANCHISING ELŐNYEI ÉS HÁTRÁNYAI
Nagyon fontos eldönteni, hogy egy étteremtulajdonos inkább saját koncepcióira vagy egy franchise-lánc bevált rendszerére támaszkodik. – mondja Jan Schmelzle. „Franchise vevőként egy működő struktúrákból és meglévő know-how-ból profitálok – miközben saját számlámra és saját szervezeti és személyzeti autonómiával független vállalkozóként működöm.”
Cserébe a franchise vevők jelentős szabadságról mondanak le. A kulcsfontosságú döntéseket a vállalati központ hozza meg, és egyszerűen végre kell hajtani őket, akár egyet értünk velük, akár nem. A független vendéglátósokkal ellentétben a franchise éttermeknek nincs befolyásuk a receptekre és az ételek elkészítési módjára. A szolgáltatási irányelvek ellenben olyan részletesek, hogy még a használt szalvéták típusát is meghatározzák. „Franchise vevőként tisztában kell lennünk azzal, hogy nem lehetünk kreatívak” – mondja Jan Schmelzle.
500,000 EURÓS BELÉPÉSI BEFEKTETÉS FRANCHISE VEVŐKNEK
Bárki, aki franchise egységet szeretne megnyitni, általában közvetlenül az interneten léphet kapcsolatba a kívánt lánc központjával. Általában az országos franchise szövetségek honlapján megtalálható a régióban elérhető összes rendszer áttekintése.
Korábbi szakmai tapasztalat általában nem szükséges, hiszen minden keretfeltétel világosan és tömören meghatározott, még a pályamódosítók számára is. Azonban bizonyos pénzügyi feltételeknek meg kell felelni ahhoz, hogy a franchise vevő szerződésileg megkapja az üzleti koncepció, név, dizájn és általános ötlet használati jogát a meghatározott időszakra. „Ennek költségei a franchise adójától függenek, és jelentősen változhatnak. A McDonald’s például jelenleg 500,000 eurót kér belépési befektetésként.”
Ezen felül havi díjak is vannak, amelyek általában a nettó árbevétel tíz százalékát teszik ki. Cserébe a szülővállalatot közös tevékenységek, például marketing vagy toborzás finanszírozására használják. „Fontos előre tájékozódni ezekről a folyamatos költségekről. Azonban tapasztalataink szerint kezdetben a 20 százalék saját tőke és 80 százalék idegen tőke aránya ésszerű. A bankok szívesen segítenek a franchise koncepciókban, mert az üzleti modell kipróbált és bevált.”
Alkalmas-e az ötleted a megvalósításra?
Az a tény, hogy a piac még mindig messze van a telítettségtől, különösen a burger szegmensben, meglepőnek tűnhet a szolgáltatók gazdagsága ellenére. De éppen emiatt kínál továbbra is nagy lehetőségeket a franchise partnerek számára – mondja Jan Schmelzle. „Ennek ellenére új piaci rést kell találni. Minden koncepciónak egyediségre van szüksége, és egyértelműen meg kell különböztetnie magát a versenytársaktól. Ez az egyedi eladási pont – az ismertség szempontjából – nagyon világosan meg kell, hogy legyen határozva.”
Ez az egyik válasz arra a kérdésre is, hogy mire kell figyelnie egy vendéglátósnak, amikor azon gondolkozik, hogy saját vállalkozását franchise lánccá alakítsa. ELeglőször azonban egy nagyon fontos kérdést kell tisztázni: „Egyáltalán alkalmas vagyok-e a franchise-ra? A munkám rendszeresíthető-e egy know-how kézikönyvbe oly módon, hogy minden folyamat pontosan ismételhető legyen? Átvihető-e a koncepcióm más városokba, esetleg más országokba is?”
Egy franchise hálózat tartósabb, mint egy házasság
Abban az esetben, ha minden kérdésre “egyértelmű” igen a válasz, érdemes fontolóra venni a további lépéseket. Az eredeti ötlet iránti lelkesedésedkor azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni a franchise lánccá való átalakítás pénzügyi terheit. „Vállalkozóként partnereket kell találnod, aztán folyamatosan gondoskodni róluk. Mindez pedig határozottan bonyolult adminisztratív és így pénzügyi folyamat.
Egy új rendszerközpont nyereségessége csak két-három év után érhető el. Bárki tehát, aki úgy dönt, hogy franchise partnerré válik, ezt teljes meggyőződéssel és következetességgel kell, hogy tegye. Nem véletlen, hogy az elkötelezettség és a lojalitás fontos tényezők a sikeres együttműködéshez. A franchise partnerségek átlagosan 16 évig tartanak, ami hosszabb, mint egy átlagos házasság.
Együttműködés és rugalmas ellenállás
Jan Schmelzle továbbra is pozitívan látja a gasztronómiai franchise rendszerek jövőjét és potenciálját. Évente kétszer rögzítik franchise partnerek visszajelzéseit egy Franchise Klíma Indexben és ugyanazokat a visszajelzéseket kapjuk, mint más európai országokban lévő kollégáink. A számok továbbra is emelkednek, Németországban például az összesített eladások 3,8 százalékkal, 147,6 milliárd euróra nőttek.”
Ez a reménykeltő fejlődés nagyrészt a franchise alapvető előnyeinek köszönhető. A modell nagyobb hatékonyságot kínál a gazdasági kockázat minimalizálása mellett az egyéni vállalkozásokhoz képest, köszönhetően a széles körű szinergiáknak. A munkafolyamatok skálázása és szabványosítása nagyon egyszerűvé teszi a tapasztalatok átadását a franchise partnereknek, ugyanakkor figyelik a helyi piacot, és fontos információkat gyűjtenek. Összességében pedig ez segíthet abban, hogy ellenállóbbak legyünk a jövőbeni kihívásokkal szemben.