A COVID berobbanásakor forgalmunk nyolcvan százalékát buktuk, az idén minden idők legjobb nyarát zártuk – mondta a Matusz-Vad Zrt. napokban kinevezett vezérigazgató-helyettese, Simon Bertold.
A prémiumszegmensben piacvezető, és a legnagyobb élelmiszer-nagykereskedők élvonalába tartozó céget nagy kihívás elé állítja a generációváltás. Matusz Balázs tulajdonos, elnök-vezérigazgató azért hozta létre a vezérigazgató-helyettesi pozíciót, hogy a tulajdonosi szerepkör és az ügyvezetés kettéválhasson. Ezáltal készítik elő a jelenleg a marketing osztályt irányító 27 éves fia, Matusz Patrik számára, a cég tulajdonosként való átvételének folyamatát. Ennek során a Matusz-Vad Zrt. átáll az igazgatótanácsi irányításra. Interjú Simon Bertold vezérigazgató-helyettessel, aki eddig a kereskedelmi igazgatói pozíciót töltötte be.
A COVID-járvány dacára és a külföldi turisták elmaradása ellenére, húsz százalékkal szárnyaltuk felül a 2019-es év nyári forgalmát idén – ismertette Simon Bertold.
Hogyan kezdődött a pályafutásod 17 évvel ezelőtt a Matusz-Vadnál?
2006. februárjában olvastam egy álláshirdetést, hogy a Matusz-Vad Kft. üzletkötőt keres. Ekkoriban már tíz éve dolgoztam a vendéglátásban, de egyre nagyobb késztetést éreztem, hogy megmérettessem magam más pályán, más dimenzióban. Fontos volt, hogy olyan munkát találjak, ami emberorientált, találkozik a kereskedelem az eredeti szakmámmal és ez mellett biztos hátteret nyújt. Mindig is foglalkoztatott a business világa.
Végig jártad a ranglétrát az elmúlt 17 év alatt. Melyek voltak az állomások?
Először Csongrád megyei üzletkötő lettem. Az elején, mint minden új munkahelyen, rengeteg nehézséggel szembesültem. Az egyik oldalon képviseltem a cég üzleti érdekeit, viszont a korábbi munkám révén a vendéglátós szempontjait is jól ismertem, azoknak is meg akartam felelni. A számok azt mutatták, hogy sikerült megtalálnom az aranyközéputat.
A 2008-as gazdasági válság új kihívásokat hozott, amikre jól reagáltunk. Ezen időszakban megkaptam Bács-Kiskun megyét, majd Békés megyét is. Három sikeres év után lettem a Matusz-Vad Zrt. keleti coach-a. Feladatom volt, hogy szakmailag fejlesszem a kollégákat. Nem volt egyszerű feladat elfogadtatni egy másik értékesítővel azt, hogy szerintem mi a jó üzletkötési folyamat. Eleinte arra törekedtem, hogy minél több gólt rúgjak és mérkőzést nyerjek meg. Rövid idő alatt rájöttem, hogy nem nekem kell mindenki mérkőzését megnyerni. Azt kell megtanítanom, hogy miként tudja mindenki saját magának megnyerni a mérkőzését.
A tulajdonos szavaival élve, egy sportkrémmel és egy törölközővel a nyakamban kellett a munkatársaimat élsportolóvá menedzselni. A siker receptje megvolt.
Először keleti, majd rá két évre országos értékesítési vezető lettem. Ekkor újabb kihívások jöttek! Első körben meg kellett találnom a legjobb embereket a csapatomba, mely azt gondolom, sikerült. Ezután csak a top partnerekkel kellett foglalkoznom, szoros együttműködést kellett kialakítani a társosztályokkal, vélemény formáló lettem és beleszólhattam 1-1 stratégiai döntésbe. Piaci meglátásokat közvetítettem a felsővezetők felé. A kereskedelmi vonalon építkeztünk, pontosan meghatároztuk a célokat, az értékesítési csatornákat, és hogy azoknak milyen stratégiai és egyedi termékeket tudunk kínálni.
2016. tavaszán felkért a tulajdonos, Matusz Balázs, hogy legyek kereskedelmi igazgató, amit örömmel vállaltam. Ez a pozíció is új kihívásokkal járt, szabad kezet kaptam az ötleteim megvalósításában. Az óriási felelőség mellett, melyet egy ekkora szervezet támaszt, a többi felsővezetővel is konszenzusra kellett jutnom. E mellett évről évre megújulni, és válaszolni a piac által diktált igényekre. Ezen időszakban nagy segítségemre voltak a különböző képzések, melyet a cég biztosított.
Amikor becsatlakoztál a cég munkájába, 17 évvel ezelőtt, akkor hol tartott a Matusz-Vad, és azóta milyen volumenű volt a bővülés?
Ha jól emlékszem, 17 éve 3,5-4 milliárd forint volt az éves forgalmunk. 2019-re ez évi 20,5 milliárd lett. Nem csak dinamikusan fejlődtünk, hanem egyre szélesebb körben értékesítettünk. Például régi nagy álmunk volt, hogy a minőségi vendéglátásban, a top gasztronómiában beszállítók legyünk. Ma már túlzás nélkül kijelenthetjük, 2017-2018. óta a Matusz-Vad Zrt. a meghatározója ennek a piacnak. Továbbra is azon vagyunk, hogy a nemzetközi piacról, kiállításokról minél több terméket hozzunk be partnereinek.
A Matusz-Vad Zrt. fő partnerei a prémium éttermek- és szállodák. Az elmúlt másfél évben a COVID-járvány pont ezt a szektort taglózta le szinte azonnal. Ez mennyire csapódott le a cég életében?
Sajnos drasztikus hatással volt! A COVID-időszak első zárásakor a forgalmunk nyolcvan százalékát buktuk el három nap alatt. Egyik napról a másikra kellett új stratégiát alkotnunk. Közösen kellett gondolkodnunk a vendéglátósokkal. Azt láttuk, hogy nagyon rövid időszak alatt új stratégiát alkottak, például a házhozszállítás sokkal nagyobb szerepet kapott. Sőt, voltak nagyszerű egyedi ötletek is, például a grillre összekészített csomagolt alapanyagok, azzal az üzenettel, hogy „Nem kell lemondanod az élményekről! Készítsd el otthon, mert élmény a grillezés!”
Mi is gyorsan megtanultuk a válságot menedzselni, kezelni. Változtatni kellett az árazáson, a termékkínálaton.
Mondtad, hogy lettek új termékek és innovatív termékek is. Közben azt is tudjuk, hogy az éttermek, ha túl is élték a COVID-válságot, akkor is nagyon súlyos munkaerőhiánnyal küzdenek. Erre válaszok ezek az újdonságok?
A kényszerkényelmi termékcsoport egy kicsit messzebbre nyúlik vissza, 5-6 évvel ezelőttre.
Akkor már látható volt, hogy a vendéglátás komoly munkaerő-problémával fog küzdeni a közeljövőben. Első körben a Balatonnál jelentkeztek ezek a problémák, ahol körülbelül 40 napos szezonról beszélhetünk. Nagyon nehéz negyven napra találni valakit, megfizetni, s közben forgalmat generálni úgy, hogy a minőség konstans legyen. Jelenleg talán nincs is olyan vendéglátós, aki kijelentheti, hogy nem találkozott volna ezzel a problémával. Mi ezen próbálunk segíteni. Többek között e miatt is indult a Magyar Gourmet sous vide vonalunk, ami azóta óriásit fejlődött. A kényelmi termékeink top minőségűek, ezért a vendéglátós bármikor gond nélkül az étlapjára teheti.
Három COVID-hullám után, sok zárva maradt étterem időszakában és a negyedik hullám előtt a Matusz-Vad Zrt.-nél mi a mérleg? A nyár behozta a veszteségeket?
Abszolút. Mindenki tűkön ült már tavasszal és nagyon vártuk a nyitást. A nyarat pedig nagyon jól zártuk, köszönhetően a belföldi turizmusnak. 20 százalékkal tudtuk meghaladni az eddigi csúcsévünket, 2019-et.
Hogyan gondolsz vissza az elmúlt 17 évre? Mi a siker és annak a titka, amiatt csaknem két évtizede itt vagy a cégnél, és nem vágyódtál el, nem akartad magad másutt is kipróbálni?
A Matusz-Vadban jelen van a folyamatos innováció, melynek köszönhetően élen jár a piacon. Mindig volt perspektíva és előrehaladási lehetőség a cégben és számomra is. A tulajdonos, Matusz Balázs éreztette a megbecsülését irányomba, mely folyamatos fejlődésre ösztönzött.
Most frissen, a vezérigazgató-helyettesi kinevezésed után melyek az elsődleges céljaid? Mit szeretnél elérni?
A legnagyobb kihívás az utódom, a kereskedelmi igazgató megtalálása. Célom a hozzám csatolt osztályok segítése és támogatása. A beszerzéssel eddig is szoros kapcsolatom volt. A piaci igényeknek szeretnénk megfelelni, de ezt már közösen fogjuk keresni-kutatni. A prémium vonal erősítése mellett továbbra is kiemelten kell kezelni a vendéglátósok egyik legnagyobb problémáját a munkaerőhiányra való megoldás biztosítását. A logisztikánál az üzembiztonság mellett a szolgáltatási színvonal emelésén leszünk, hogy a partnereinknek élmény legyen a vásárlás!
Szerző: Beregi-Nagy Edit