fbpx

Ezúttal egy olyan témáról esik szó, ami minden kereskedelemben és vendéglátásban dolgozó számára fontos lehet. Az EPR, azaz az Extended Producer Responsibility, magyarul a Kibővített Termelői Felelősség rendszeréről. Az EPR egy olyan környezetvédelmi politika, amit világszerte egyre több helyen vezetnek be, hogy csökkentsék a hulladékot és ösztönözzék a fenntarthatóbb gyártási és csomagolási módszereket. 

Mi az az EPR és miért fontos a vendéglátásban?

Az EPR, vagyis az Extended Producer Responsibility, magyarul a Kibővített Termelői Felelősség, egy környezetvédelmi politika. Ez a termék előállítóit, importőreit, és forgalmazóit kötelezi arra, hogy vállaljanak felelősséget a termékeik teljes életciklusáért. Ez magában foglalja a gyártástól kezdve a fogyasztásig, és végül a hulladékká válás utáni kezelésig terjedő folyamatot. Az EPR célja, hogy ösztönözze a vállalatokat a környezetbarát termelési módszerek alkalmazására, a hulladékok csökkentésére, az újrahasznosítás növelésére, és általánosságban a termékek környezeti lábnyomának minimalizálására. Ez azt jelenti, hogy nem csak arról van szó, mit teszel a konyhádban, hanem arról is, hogy a beszállítóid milyen csomagolást használnak.

Kép: www.shutterstock.com

Mi a különbség a termékdíj és az EPR között?

Mindkettő a környezeti terhek csökkentésére és a fenntarthatóbb termelési és fogyasztási modellek előmozdítására irányul, de eltérő módon működnek. Az EPR egy szélesebb körű politikai elv, amely a termékgyártókat, importőröket és forgalmazókat arra kötelezi, hogy vállaljanak felelősséget a termékeik és csomagolásaik életciklusának teljes spektrumáért. Beleértve a hulladékká válás és a hulladékkezelés szakaszait is. Ezzel szemben a termékdíj egy specifikusabb pénzügyi eszköz, amelyet bizonyos termékekre vetnek ki közvetlenül a környezeti hatások kezelésére irányuló költségek fedezésére. 

Kép: www.shutterstock.com

Miért ilyen drága az EPR?

Az EPR rendszerekben kivetett díj összetétele országonként és rendszerenként eltérő lehet. Általában több elemből áll össze, melyek ráadásul nemrég hatalmasat emelkedtek, a helyzeten pedig nem segít a hulladékgazdálkodásért felelős Mohu monopol helyzete.  

  • Súlyalapú díjak: Az egyik legmeghatározóbb része a befizetésre kerülő összegnek, ugyanis az EPR rendszerek díjait gyakran a csomagolt termékek súlya alapján számítják ki. Ez ösztönzi a vállalatokat, hogy minimalizálják csomagolásaik súlyát és térfogatát, valamint, hogy környezetbarátabb csomagolási megoldásokat keressenek. 
  • Hulladékkezelési költségek: Ez magában foglalhatja a hulladékgyűjtés, szállítás, újrahasznosítás és ártalmatlanítás költségeit. Az EPR célja, hogy ezeket a költségeket a termék előállítói viseljék. Így ösztönözve őket arra, hogy kevesebb hulladékot termeljenek és könnyebben újrahasznosítható termékeket hozzanak létre. 
  • Adminisztrációs költségek: Ez magában foglalja az EPR program működtetésével, felügyeletével és ellenőrzésével kapcsolatos költségeket. Ide tartozik például a rendszer kezeléséért felelős szervezetek működési költségei, adatgyűjtés, jelentéstétel és auditálás. 
  • Környezetvédelmi díjak: Néhány rendszer tartalmazhat külön díjakat vagy illetékeket. Ezek kifejezetten a környezetvédelmi projektek finanszírozására vagy a környezeti károk mérséklésére szolgálnak.  
  • Termékspecifikus díjak: Néhány esetben a díjak mértéke attól is függhet, hogy a termék mennyire nehezen újrahasznosítható vagy mennyire káros a környezetre nézve.  
Kép: www.shutterstock.com

A megnövekedett árakat mindenki a maga módján igyekszik áthárítani. Ez a végül a termék áremelkedését fogja eredményezni, mely ennél fogva szembe megy az infláció elleni küzdelemmel. Amin a fentiek közül a gyártó spórolni tud, az kizárólag a csomagolás súlya. Ezért kevesebb rétegű, rosszabb minőségű csomagoló anyagot fog használni, hiszen a korábban használt, bevált csomagolás után a megnövekedett árak miatt a termelő a termékdíj sokszorosát kénytelen kifizetni, mely egy nagykereskedelmi cég esetében ez évente több tízmilliós plusz költséget jelent. Az alacsonyabb minőségű csomagolásnak köszönhetően pedig az akár rövid utat megtett termékek is sokkal könnyebben sérülnek. A vendéglátóiparban a házhozszállítás, a helyben csomagolt ételek és az italok csomagolását a probléma kiemelten érinti.  

Kép: www.shutterstock.com
Tags: , , ,
Hivatalos szakmáját tekintve PR-marketing területen szerzett diplomát a BGE Külkereskedelmi karán, ám az élet minduntalan az írás felé terelte, így 7 éve ezen a területen kamatoztatja tudását. Egészen kis korától a gasztronómia szerelmese, imád főzni és rendületlenül járja a hazai éttermeket új ízek, új trendek után kutatva. Korábban két éven át a Street Kitchen csapatát erősítette szerkesztő-újságíróként, majd ő lett a Nagy Vega Könyv egyik felelős szerkesztője. A Matusz-Vadhoz már főszerkesztőként csatlakozott 2022 májusában. A Chef Inspirációval kapcsolatos feladatokon túl, a cég marketing osztályán a kreatív írói munkáiért is ő felel. Hat éve vegetáriánus, emellett fanatikus sajt- és borrajongó.

Related Article

Partnereink

Kövess minket!

INSTAGRAM

YOUTUBE