A mindössze két évvel ezelőtt nyitott győri Klasszis Bisztrónak sikerült megugrania azt, amit sokaknak egy évtized alatt is nehezen sikerül. Egy ebédeltetés alatt 150-200 főt is leültetnek, melynek 80%-a törzsvendég, legyen az környéken dolgozó kétkezi munkás vagy öltönyös cégvezető. Sikerük titkáról saját kerthelyiségükben beszélgettünk, ami minden bizonnyal a város egyik leghangulatosabb terasza.
A helyiek számára távolról sem ismeretlen a Klasszis Bisztró, mely először 1993-ban nyitotta meg kapuit, mint spanyol vendéglátóhely. Cégünk történetében is kiemelten fontos szerepet tölt be, ugyanis tulajdonosunk, Matusz Balázs maga is itt kezdte pályáját, ahol a konyhafőnöki pozícióig jutott. Azóta többféle koncepcióval és tulajdonossal működött, jelenleg Horváth István és csapata üzemelteti, az ételek terén pedig a magyar klasszikusok alkotják a fő irányt.
A nagykonyhától az energiabarát bisztróig
István egyébként szintén dolgozott a megboldogult Tio Pepe konyháján, mely elmondása szerint a 2000-es évek környékén az egyik legjobb étterem volt a városban. Innen az Audi konyhájára vezetett az útja, ahol naponta 3000 fő étkezéséről gondoskodott. Pár évvel később adódott lehetőség arra, hogy üzemeltesse az éttermet, melyre boldogan mondott igen. 2019-ben kezdték meg a feleségével az átalakítást, melynek következtében újragondolták a belső dizájnt és korszerűsítették a konyhát. Emellett a hűtőkapacitásokat is az adott évszakhoz igazították, ami jelentősen csökkenti az energiafogyasztást.
Ezek az intézkedések nemcsak a működési költségeket mérsékelték, hanem a számlák végösszegén is pozitív változást eredményeztek. Az ilyen típusú üzemeltetési stratégiák kiemelkedő példái annak, hogy hogyan lehet az erőforrásokat hatékonyabban felhasználni, miközben a környezeti terhelést is csökkentjük. Ezáltal a bisztró nem csak pénzügyileg áll jobban, de környezettudatos üzemeltetése is pozitív visszhangot generál.
Változatos vendégkör, magyar klasszikusok
“A bisztró azért is kapta ezt a nevet, mert elsősorban hagyományos ételeket szerettem volna készíteni, mivel ehhez értek a legjobban. A feleségemmel egy olyan családias hangulatú ebédlőt álmodtunk meg, ahol mindenki jól tudja magát érezni és azt gondolom, hogy ez sikerült is. A csúcsidőben 150-200 fő is megfordul nálunk, akiknek a nagyrésze visszajáró vendég. Vannak köztük irodisták, családok, munkásemberek, párok vegyesen.” – mondja István. Ennek fényében az ételek is hasonlóan változatosak, mindig figyelnek a szezonalitásra és nem telik el nap vegetáriánus fogás nélkül sem. “Az állandó étlap évente 4-szer változik, de hétköznap általában az ebédmenüről, hétvégén pedig a séfajánlatról fogy a legtöbb étel.
Természetesen megvannak már azok a húzó tételek is, amikből sosem lehet eleget készíteni. Ilyen például az oldalas, a hekk vagy a marhapofa. Az ilyen nagy rohamok alkalmával különösen nagy segítséget jelentenek a Matusz előre adagolt, konyhakész, szuvidált húsfajtái. Rengeteg időt spórolunk egy már tisztított, kockázott hússal is, csakúgy, mint pl. a D’arta köreteivel. Ezekhez elég készíteni valamilyen izgalmas mártást, öntetet vagy megspékelni egy extra hozzávalóval és máris valami egyedi lesz belőle. A konkurenciával ellentétben pedig napi szállítás és az este 7-ig tartó rendelési lehetőség is óriási előny. Friss árut szeretek rendelni, a raktározási lehetőségeim azonban végesek. Így, hogy heti hétszer kaphatok árut, nem kell ezzel foglalkoznom, csak annyit rendelek, amiről tudom, hogy el is fog fogyni.”
Távol a főtértől, közel a közösséghez
A Klasszis lokáció szempontjából nincs a legszerencsésebb helyen, kiesik város nyüzsgő főterétől, nem sétálgatnak erre turisták, így ebben a tekintetben nehezebb helyzetben vannak. Ahogy sokan mások, ők is a céges csapatépítők és családi események biztosításában látják a megoldást. “Egy rendezvény alkalmával 3-féle szervíztípusból is választhat a megrendelő, attól függően, hogy számára mi a legideálisabb. Ilyenkor általában 3 előétel, 2 leves, 6 főétel, 3 desszert-ajánlatból tudnak választan. Nehéz megjósolni, hogy milyen lesz a szezon. A tavalyihoz képest például kevesebb a rendezvény, de erős árérzékenységet a vendégek részéről nem tapasztalunk. A hétvégén szinte minden asztalnál rendeltek steak-et, sokan járnak vissza az egész családdal, de van, aki csak menüzni jön, így nehéz általánosságban beszélni, de az biztos, hogy megváltoztak az étkezési szokások.” – zárja sorait István.
Cím: 9024 Győr, Eőrsy Péter u. 17