fbpx

Gyönyörű és környezetbarát – ez a Kitchy Design. A lebomló catering eszközöket forgalmazó cég hisz benne, hogy nem kell választani a szemet gyönyörködtető terítékek és környezetünk megóvása között. A négy éve működő márka alapítóját, Buza Krisztát kérdeztük a tapasztalatairól.

– Az eddigi borús idő ellenére mégiscsak beindulni látszik a nyár és mindenki a labdarúgó EB-t várja. Egy ilyen nagy esemény nagyon sok szektort megmozgat, és ebből a vendéglátás és az ahhoz kapcsolódó ágazatok sem maradnak ki. Gondolom, Önöket is érinti a dolog…

– Természetesen, és ez egy nagyon érdekes és tanulságos esemény lesz.  Sok szempontból vizsgázik az ország, például, hogy mérhetetlenül sok szemetet termelünk-e a foci EB alatt, vagy egy átgondolt rendszerben, lebomló és komposztálható anyagokkal bonyolítják majd azt le, mint nemrég a Gourmet Fesztivált vagy a SVÉT-et. De ehhez nem csak a vendéglátóhelyek hozzáállása szükséges, hanem a fogyasztóké is. Vajon a szurkolók elvárják-e a papírpoharat az üdítőhöz, sörhöz, vagy elfogadják-e a betétdíjas újrahasznosított üvegből készült poharakat? Esetleg veszik-e a fáradtságot, hogy magukkal viszik a saját Huskee-poharukat és azt töltik újra? Mi már eddig több rendelést is leszállítottunk, mert szerencsére vannak, akik előre gondolkoznak és nem az utolsó pillanatos kapkodás hívei, így jó előre kitalálták, milyen tálalókkal, poharakkal, szalvétákkal, egyedi, EB-re szabott dizájnnal várják majd a vendégeiket. Nagyon szeretjük ezt a tudatos és átgondolt működésmódot és abszolút partnerek vagyunk minden ilyen projektben.

– Mostanában ér véget a COVID harmadik hulláma, amely talán a legsúlyosabban érintette a vendéglátást. Önökre milyen hatással volt?

– Nekünk is nagyon komoly lecke volt, mert ahogy sokaknak, nekünk is újra kellett tervezni mindent. Több, mint tíz márkát forgalmazunk és volt, hogy törtük a fejünket, hogy mit kezdjünk azzal a helyzettel, hogy leállnak a gyárak, vagy amikor újraindulnak, nincs elég erőforrás, aki dolgozzon vagy nincs alapanyag. Megnövekedtek a szállítási idők, felmentek az árak. Kereslet volt, bár a fókusza változott, viszont a vásárlóerő csökkent… Na, egy ilyen helyzetben merre is van az előre? Költséghatékonysági okokból sokan az olcsó alapmegoldásokat kezdték el keresni, az pedig kevésbé a mi irányunk. Ezért mi inkább a fejesugrás mellett döntöttünk és a minőségi termékek megtartása mellett az előremenekülést választottuk: fejlesztettünk, új, prémium termékeket kerestünk, új márkákkal szerződtünk le, egyedi megoldásokat találtunk ki, egyedi alapanyagokat kutattunk fel, saját tervezésű termékeket kezdtünk gyártani, nekilendültünk egy új webshop készítésének. Bíztunk benne, ezzel a szemlélettel nem maradunk egyedül a világban és a hozzánk hasonlók majd ránk találnak itthon vagy külföldön. Szerencsére ez így is lett, teljesen új területek nyíltak meg előttünk. Ráadásul Mizsei János barátommal elindítottunk egy új márkát is, a Unicone-t, ami még jobban felpezsdítette az életünket.

– A járvány alatt szinte mindenki elkezdett házhozszállítani, hogy érintette ez Önöket?

– Az elviteles edények területén javarészt olyan ügyfeleink vannak/lettek, akiknek nem csak az számít, hogy funkcionálisan működjön a termék, hanem az is, hogy a házhozszállítással/elviteles megoldásokkal élményt is tudjon adni a vásárlójának.

Nekem személy szerint is érdekes tapasztalat volt a házhozszállításos időszak, mert elhatároztam, hogy minden héten, többször is rendelek, de mindig mástól, hogy ezzel is támogassam a magam minimális erejével a szektort és azért ne kelljen lemondanom a gourmet-élményekről sem. De elképesztő volt, hogy számomra addig kedves helyekről néha úgy érkezett meg az étel, hogy ledöbbenve néztem, egyáltalán megegyem-e. Vagy percekig próbáltam kiszabadítani a vacsoránkat a folpack fogságából, és sokszor az is előfordult, hogy amíg az étteremből házhoz ért úgy szétázott és/vagy kiborult. hogy fájóan gyászos állapotban feküdt a konyhapulton. Ezek engem szakmailag és emberileg is kicsit elszomorítanak. Ilyenkor legszívesebben felemeltem volna a telefont és azt mondtam volna, nézzétek van más megoldás is. De szerencsére voltak örömteli tapasztalataim is. Voltak páran, akik adtak arra, hogy a márkájukhoz illő módon próbálják az elviteles termékeiket is prezentálni, akár költséghatékony módon is. De tettek bele plusz energiát, és őket nagyon tisztelem ezért.

– Mennyire tekinthetők zöldnek a termékeik?

– Duális világban élünk, mindennek csak valamihez képest, máshoz viszonyítva van relevanciája. Az, hogy mennyire zöld egy termék, attól függ, mihez viszonyítom. Az, hogy mit értek zöld alatt, az is mindenkinek más. De a jelenlegi helyzetben ezeknek a cukornád/ bambusz/ fű/ búza/ FSC fa/ pálmalevél/ kávéhéj hulladék termékeknek a használata a szektorban sokkal zöldebb, mint bármi más.

– Ezek a zöld megoldások egy az egyben képesek kiváltani a műanyagokat?

– Nem, ezek sosem fognak úgy működni, mint a műanyagok. Sosem lesznek olyan olcsók és nem is lesznek olyan strapabírók. Mert pont ez a lényege, hogy nem bírja évekig, hanem lebomlik a természetben, tehát nem kell hozzá pl. ipari komposztáló. Ráadásul sokkal szebb és természetesebb. Jobb az energiája is. Mert gondoljunk csak bele, hogy egyszer már lehullott a fáról az a pálmalevél, amit most pl. egy ifjú pár tálaló eszköznek használ az esküvőjén.  Ezek a termékek már komoly fejlesztések, profi K+F tapasztalattal a háttérben. Nálunk, a Kitchy Designban az egyik termékportfólió kiválasztási kritérium az, hogy Red Dot Design-díjat nyert, formatervezett, minőségi termék legyen.

A legtöbb tálaló vagy elviteles doboz simán bírja a mínusz 40, plusz 80-90 fokot, a mikrót, fagyasztást, rakásolást, és a legújabb cellulóz termékek már a fóliázást is. Tudni kell azonban, hogy milyen célra milyen terméket kell használni, vagyis tudatosan kell választani. Már nem megy, hogy bemegyek és leszedem az első nekem tetsző vagy legolcsóbb dolgot a polcról, mert úgyis mind ugyanazt tudja. Át kell gondolni, milyen ételt teszek bele, mekkora lesz, milyen tálalási stílusban szeretném prezentálni. Hány fokosan teszem bele az ételt, mennyire fog kihűlni, mennyi ideig lesz a tálban, ha szállítom, mivel, hogyan szállítom. Branding tekintetében mi illik a márkámhoz, vagy milyen stílus a jellemző, matricázni szeretném vagy pecsételni… ezer kérdés, amit át kell gondolni, mielőtt egy étterem, egy séf vagy mondjuk egy menyasszony megrendeli a termékeket.  Meg kell tanulni, hogy a környezettudatosság – ahogy a nevében is benne van – tudatosságot igényel! Energiabefektetést. Aki ezt beleteszi, nagyon sokat nyer vele, aki meg a megúszásra játszik, annak vagy szerencséje lesz vagy nem.

De persze van még mindig vannak és lesznek is olyan területek, amit egyszerűen nem tud kiváltani ez a megoldás és sajnos műanyagot kell használni, mert például az üveg túl nehéz vagy nem biztonságos. Ezekre a helyzetekre forgalmazzuk mi az újrahasznosított műanyag-szemétből készült edényeket, amelyek már voltak egyszer a körforgásban és remélhetőleg, ha a szelektívbe kerülnek, akkor újra visszakerülnek. Ezekből is található pár nagyon klassz design darab.

– A magyarországi éttermek, vendéglátóhelyek mennyire nyitottak a zöld megoldásokra?

– Jó a tapasztalatom a hazai éttermekkel kapcsolatban, de a specialty kávézókkal, intézményekkel vagy a nagyvállalatokkal is. Szeretnének zöldek lenni, és ha nem, akkor is érzékelik, hogy a vásárlóik, munkavállalóik most már ezt várják el tőlük és ezért tesznek is érte.  A megváltozó jogszabályi környezet – az egyszer használatos műanyagok tiltása/korlátozása – is fog még ezen lendíteni.

2017 óta működtetem a Kitchy Designt, az első években senki sem értette, mi ez az egész és minek ez a felhajtás a zöld termékek körül, de az utóbbi két évben egyre jobban érzem, hogy lassan megérkezünk egy olyan szintre, ahol ez már nem kérdés. Ráadásul úgy tűnik, már Románia is nyitott, májusban ott is elindul, kvázi franchise-modellben a Kitchy Design. Izgatottan várom, hogy milyen lesz a fogadtatás.

– Hogy látja a „zöldhullám” jövőjét?

– Optimista és bizakodó vagyok, főleg, mert már egy jó ideje nem azt a kérdést kapom a magyar séfektől, hogy jó, környezettudatos, de minek és miért ilyen drága, hanem azt, hogy „Kriszta segíts kérlek, ilyen vagy olyan ételt készítek, mi passzol ehhez a legjobban?” És a korábbi kérdések már fel sem merülnek… Minőségi ugrás, szemléletváltás történt. Egyre zöldebb, egyre tudatosabb, egyre minőségibb a magyar gasztronómia. Amiért korábban külföldre kellett menni, az most itt van egy karnyújtásnyira. Ez pedig csodálatos és egyben nagyon is inspiráló.

Tags:

Related Article

Partnereink

Kövess minket!

INSTAGRAM

YOUTUBE