A magyarországi gasztronómia immáron hosszú évek óta új virágkorát éli. Túl vagyunk sok olyan esztendőn, mikor a rendszerváltás időszakának maradványait feldolgoztuk. A régi alapokon egy teljesen tudatos vendéglátás cseperedett fel!
Voltak az utóbbi években hátráltató tényezők, mint a pandémia, jelenleg pedig a gazdasági válság, de ez sem tudta megtörni a fejlődést. Amit fontos kiemelni, hogy immáron a főváros-központúság megtörni látszik, és komoly minőséget képviselő éttermek cseperedtek fel. A Gusto is ilyen. Szakál Bálinttal, a Gusto 13 Bistro és Delicate üzletvezetőjével beszélgettünk.
Az étterem már régóta létezik. Kicsit mesélj a múltról, és arról, hogy jelenleg mit képviseltek?
Maga az étterem 1965-től működik. Mint Stadion étterem és Stadion presszó kezdte a pályafutását, de valójában mindig vendéglátó egységként találhatott rá a nagyközönség. Rövid időre egy sütőüzeme volt, de aztán 2002-ben Chianti étteremként nyitott meg újra. Az épület másik fele, mint iskolai menza működik. A mostani tulajdonosi kör 2009-től üzemelteti. Aztán évről évre fejlesztették és elmentek egy fine dining irányba. 2011 körül már egy elég ismert étteremként funkcionált.
Hogyan lehetett vidéken kiemelt, csúcskategóriás gasztronómiát életben tartani, főleg akkoriban?
Az én véleményem szerint, elég nehézkesen. A fine dining alapvetően is a vendéglátás legmagasabb szintje, és egy elég nehéz műfaj. Pontosan ebből kifolyólag lett ezen lazítva, és átmentünk bisztrós vonalra. 2017-ben történt a profilváltás, hogy Gustová alakultunk. Lazább lett az enteriőr, a szerviz és az ételek nagyközönség által való érthetősége is. 2018-ban érkeztem a Gusto csapatába, és minden erőmmel azon voltam, hogy a bisztróvá válást folytatva az ételkínálatunk is ezt tükrözze 100%-ban. 2018 őszétől indult el igazán a Gusto 13 Bisztro útja. Ha valahova szeretném címkézni a dolgot – bár nem szeretem ezt a kifejezést – fine bistro vonalat kezdtünk el vinni. Tudunk újat mutatni technológiában, tálalásban és ízekben.
Fotó: Gusto 13 Bistro és Delicate
Hogyan tudtátok ezt megvalósítani?
Igazából az volt a lényeg, hogy mindenkinek tudjunk opció lenni. Tehát annak is, aki öltönyben ül be hozzánk, és a hátizsákos turista számára se legyünk idegenek, sőt, aki a családdal ül be egy állatkert után… Ezen határok között szerkesztjük meg az étlapot, a kínálatunkat.
Hogyan lehet összehozni mindezt, az általatok képviselt magas minőségben?
Az étlap szerkesztésénél megjelenik a pizza, pasta, rizottó, és van egy hagyományos része is. Ez már csak azért is alakult így, mert nagyon sok alapanyagot hozunk Olaszországból. De nem hiányzik a klasszikus sem az étlapról, mint például a rántott ételek. Található a főételek között olyan fogás, ami akkora adagban érkezik, hogy a nagyobb étkű vendégek is jól tudnak lakni vele. Ilyen a BBQ oldalasunk, amit le sem tudunk venni az étlapról, már signature ételünk lett az utóbbi években.
Fotó: Gusto 13 Bistro és Delicate
Egy nehéz időszakon vagyunk túl. Ti hogy látjátok, mennyire tudott visszaépülni a vendégréteg?
Mi – bevallom – szerencsés helyzetben vagyunk. Nekünk rengeteg a törzsvendégünk, pont azért, mert az egész étterem családias, elegáns és barátságos, igazi mosolygós vendéglátást képviselünk. Tehát amikor két bezárás között nyithattunk, vagy most, mikor már tudunk hosszabban dolgozni, azonnal visszajöttek a vendégeink, sőt, mondhatom azt is, hogy bővült a vendégkörünk. Nagyon sokat számított ebben, hogy mi együtt tartottuk a csapatunkat, még a legnehezebb időszakban sem küldtünk el senkit. Így helyzeti előnnyel, egy jól összeszokott brigáddal tudtunk nyitni és folytatni a munkát. Az étterembe negyven fő fér el, és a teraszunk, ami most az idény alatt rendkívül fontos, ugyancsak negyven fő, úgy hogy van mit kidolgozni a kollégáknak, bőségesen.
Egy kicsit térjünk ki a nehézségekre. Két alapvető probléma létezik manapság – az egyik az alapanyag, a másik a munkaerő.
Ahogy említettem – bár nyilván van fluktuáció – állandó csapattal dolgozunk. A másik, az alapanyag is relatív megoldott nálunk. Egyrészről van egy olasz vonal, ahova hathetente járunk beszerző körútra, főleg szárazáru – liszt, olaj -, de persze hozunk sonkát is természetesen. Kint pörköltetjük a saját kávénkat. Másrészt vannak itthoni fix beszállítóink, ami egy normális biztonságos működéshez elengedhetetlen. Az egyik ilyen a MATUSZ-Vad. Úgy gondolom, mindenkinek kell egy ilyen stabil beszállító, aki mindig rendelkezésre áll és hosszú távon minőséget tud produkálni. Ezt egészítjük ki a környékbeli termelőkkel, gazdákkal. Fontos számunkra a lokális beszállítókkal való munka!
Fotó: Gusto 13 Bistro és Delicate
A vendéglátás főleg Budapest-központú volt. Manapság viszont egyre több olyan vidéki étterem van, mint ti is, akik minőséget adnak egyéb régiókban…
- Igen, ezen a központiságon nagyot fordított a pandémia. Azt gondolom, hogy most inkább Budapest van sajnos gondban, a vidék pedig teljesen jól tud működni. Főleg a mi régiónk nagyon jó, hiszen a Balaton 10 kilométer és Veszprém amúgy is jól fejlődik. Jövőre pedig a város Európa Kulturális Fővárosa lesz. Ez még inkább relevánssá teszi a működésünket.
Mik a jövőbeni terveitek?
- Ahogy eddig is, bővülni kell, mert növekszik a vendégszámunk. Persze ez ok-okozat és ennek a gazdasági oldalát is számolgatni kell. Talán amit én szeretnék mindenképp hosszútávon az, hogy együtt tartani a csapatot, és velük menni tovább. Ez egy jól működő team, ami a mai világban szerintem a legnagyobb érték!#