Manapság fontos szemponttá vált a gyorsaság és a könnyen elkészíthetőség. Ez köszönhető egy roppant gyorsan bekövetkező társadalmi változásnak, mely leginkább az idő vonatkozásában megközelíthető. A felgyorsult világ igényeihez alkalmazkodnunk kell, és ez az élet minden területén érvényes. Jellemzően már sokkal többet szeretnének az emberek élni, sokkal több tennivalót szeretnének elvégezni, és egyre kevesebb idő jut az úgymond mindennapi tevékenységekre. Ezek az élelmiszer beszerzése, az ételkészítés, a főzés.
Átalakultak a vásárlási szokások
Régen egy háziasszony – úgynevezett háztartásbeli – a teljes idejét azzal töltötte, hogy beszerezze az élelmiszereket, hogy főzzön és ellássa a családot. Akkor ez teljesen természetesnek számított. Manapság viszont a nők is ugyanúgy dolgoznak, mint a férfiak. A másik alapvető társadalmi tényező az egyedül élő emberek számának növekedése. Jellemzően ez a fiatalabb korosztályokat érinti, de tényszerűséggé vált. Ennek okán minden a kereskedelem, az új metódusok mentén kezdett el működni. Kibővült az online térben beszerezhető élelmiszerek száma, sőt, cégek specializálódtak arra, hogy ezeket egyenesen a fogyasztóhoz eljuttassák.
Élelmiszerek kategorizálásának metódusa
Az élelmiszerek előállításával, csomagolásával és szállításával kapcsolatban is innovációs robbanásnak lehettünk tanúi az elmúlt években. Olyan technológiák láttak napvilágot, amikkel az élelmiszereket gyorsabban lehet elkészíteni, hosszabb ideig lehet tartósítani, és rugalmasabban kezelni annak mozgását. Így létrejött egy olyan kategória, amit úgy hívunk, kényelmi élelmiszer.
A fogyasztási cikkeket a marketing-szakirodalom már hosszú ideje kategorizálja. A kiindulópont az osztályozás kapcsán nem más, mint a fogyasztói szokások, tehát a fogyasztók jellegzetes vásárlási magatartása. A fő szempontok, amiket figyelembe vesznek, a vásárlásra elhasznált idő, a ráfordítások, illetve a felhasználás formája.
- Kényelmi termékek (convenience goods)
- Bevásárlási termékek (shopping goods)
- Speciális termékek (specialty goods)
A kényelmi termékek további előnyei
Az egyik legfontosabb tényező, hogy már a vásárlás előtt tisztában lehetünk a termék tulajdonságaival, jellemzőivel, mivel a csomagoláson általában minden fel van tüntetve. Ezeket a termékeket a forgalmazók, a gyártók ismertetik is az általuk fenntartott leginkább online felületeken. Könnyen összehasonlítható az árúk, és könnyedén tervezhető a költés is ezáltal. Ez óriási előnyt jelent az étteremben, üzemi konyhán, vagy bármilyen vendéglátó egységben, hiszen a kalkulációknál már kész adatokkal lehet dolgozni. Így már azt is tudjuk, hogyan érdemes felhasználni, tehát a főzés megtervezésekor már előnyben vagyunk.
A kényelmi termékek előnye a megbízható, állandó minőség, melyben nem csalódik a vásárló, és előre tudja, mit fog tudni készíteni belőle.
A speciális termékek
Ezek azok az alapanyagok, termékek, amiknek komoly hátteret biztosítanak. Egy brand, egy márka alá tartoznak, így az ismertségük jóval magasabb szinten van, mint az átlagos termékeknek. A marketing erejével felruházott termékek a vásárlók szemében nagyobb értéket képviselnek. Ezért ezen termékeknél nem mindig az ár a befolyásoló tényező, hiszen tudja a vásárló, hogy jó minőséget kaphat. A speciális termékek – késztermékek – folyamatos forgalmának biztosítása a márkahűség elérése.#
Szerző: Budafoki Tamás