fbpx

Az elmúlt években hatalmasat ugrott a gasztroturizmus, a globális bevétel 2022-ben elérte a 805,9 milliárd dollárt, és várhatóan még tovább fog növekedni. Az utazók lelkesen fedezik fel az úti céljaikat éttermeken, farmokon, hagyományos alapanyagaikon, valamint ételeiken keresztül. A jövő évi kalandokra készülve megkérdeztünk utazási és vendéglátóipari szakértőket, hogy mit várnak 2024-ben. A modoroskodást mellőző borkóstoláson át az egészségesebb gyerekmenükig – ezek a trendek várhatóak jövőre.  

Wellness Turizmus

Ahogy a 2024-es Hilton Trends jelentésében is olvashatjuk, minden turista egyre nagyobb hangsúlyt fordít a wellnessre és szeretnék fenntartani szokásaikat útközben is. Legújabb életmód márkájuk, a Tempo by Hilton, alapos kutatásokból és a modern utazó igényeinek gondos figyelembevételéből született. Ők minden fronton a wellnessre helyezik a hangsúlyt, legyen szó különleges koktélprogramról, amely egyaránt kínál megszokott és újhullámos koktélokat. 

A wellness-turizmus az ipar leggyorsabban növekvő ágazata lesz 2024-re, az élelmiszerek és italok szintén a méregtelenítést fogják szolgálni. A minibárok, amelyek a funkcionális wellnessre összpontosítanak, és az étkezési menük, amelyek a regenerációt és megújulást támogatják, egy trend, amiről úgy gondolják, hogy sok turistát vonz majd. Kevesebb alkohol, koffein és állati fehérje fogyasztása lesz jellemző az éttermekben. A wellness teljesen 360°-os élmény lesz, minden szállodai aspektusba beszivárogva 2024-ben.  Míg a múltban a ‘wellness’ meglehetősen korlátozódott a szállodai spa-kra és a lefekvés előtti szolgáltatásokra, most nagyobb hangsúly fektetnek majd a wellnessre az egész szállodai élményen belül, beleértve az étkezéseket és italokat. 

www.shutterstock.com

Laza Borkóstolás

Az utóbbi években egyre inkább népszerűvé vált a laza, kevésbé formális borkóstolás. Ez a trend az egyszerűség és a hozzáférhetőség felé való elmozdulást jelenti a borkóstolás terén. A cél az, hogy a borkedvelők számára barátságosabb és kevésbé megfélemlítő környezetet teremtsenek, ahol kezdők és tapasztalt borfogyasztók egyaránt élvezhetik az élményt. 

Ebben a megközelítésben a hangsúly a bor élvezetén és felfedezésén van, nem pedig a szakzsargonon vagy a komplex ízlelési technikákon. A laza borkóstolók lehetővé teszik, hogy a látogatók saját tempójukban fedezzék fel a borokat, gyakran interaktív és szórakoztató elemekkel, mint például zene, ételkombinációk, vagy akár alkotói műhelyek. Ez a trend különösen népszerű a fiatalabb generációk körében, akik értékelik a kényelmet és a kevésbé hivatalos légkört. Az ilyen típusú borkóstolás gyakran összekapcsolódik a helyi kultúrával és a közösségbe való beilleszkedéssel, így az utazók nemcsak új borokat fedezhetnek fel, hanem bepillantást nyerhetnek a helyi életbe is. 

www.shutterstock.com

Célpont-Központú Étkezés

A célpont-központú étkezés a helyi kultúra és gasztronómia felfedezésére összpontosít. Ez a trend különösen fontos a modern utazók számára, akik egyre inkább keresik az autentikus, helyi élményeket. Az étkezés nem csak az ételek élvezetéről szól, hanem arról is, hogy a turisták mélyebben megismerjék az adott hely kulturális és gasztronómiai hagyományait. 

Ez magában foglalja a helyi piacok látogatását, ahol az utazók közvetlenül a helyi termelőktől vásárolhatnak, vagy olyan éttermeket, amelyek helyi alapanyagokra összpontosítanak. Ezen kívül az turisták bekapcsolódhatnak olyan főzőkurzusokba, ahol a helyi szakácsok vezetésével sajátítják el a tradícionális ételek elkészítését. Ez lehetővé teszi számukra, hogy nem csak megkóstolják, hanem részesei is legyenek a készítés folyamatának. A célpont-központú étkezés szintén magában foglalhatja a helyi éttermekkel való együttműködéseket, ahol az utazók részt vehetnek különleges gasztronómiai eseményeken, mint például tematikus vacsorákon vagy helyi borászatokkal közösen szervezett borkóstolókon. Ez a megközelítés nemcsak gazdagítja az élményt. Hozzájárul a helyi közösségek gazdaságához is, támogatva a helyi termelőket, szakácsokat és kisvállalkozásokat. Az ilyen típusú étkezés lehetőséget nyújt rá, hogy valódi kapcsolatot alakítsanak ki a helyi kultúrával és hagyományokkal. Ezáltal mélyebb megértést nyújtva az adott hely szellemiségéről és életmódjáról. 

www.shutterstock.com

Kísérleti Koktélok

Az italok terén új trendek, mint például a texturált koktélok, túlzott díszítések, és umami ízek válnak kiemelkedővé a menükben, miközben a klasszikus összetevők, mint a fahéj, tojásfehérje vagy a tejszín kreatív formákban jelennek meg.  

Kézműves jég

A dizájnjég továbbra is a legfelsőbb luxust fogja képviselni a szállodák számára 2024-ben és egyre nagyobb szerepet játszik a hazai bárkultúrában is. A specializált fagyasztási és szűrési folyamat kristálytiszta jeget eredményez, amely kreatív infúziók és egyedi díszítések vásznaként szolgál. Ízek, virágok és gyümölcsök kerülhetnek a jégbe, sőt, akár logót is nyomathatunk a jégkockákba. (Ha szeretnétek többet megtudni a témáról, kövessétek figyelemmel blogunkat, mert hamarosan érkezik egy izgalmas interjú az ArtifICEr tulajdonosaival)

www.shutterstock.com

Alkoholmentes koktélok előretörése

A mentális és fizikai jóllét prioritásának növekedése óriási lendületet adott a no-low abv (alacsony alkoholtartalmú) mozgalomnak. Az alkoholmentes koktélok lehetővé teszik vendégek számára, hogy az egészségüket előtérbe helyezzék anélkül, hogy csökkentenék a finom és magas színvonalú ital élvezetét társas környezetben. 

A végtelen vacsorák vége

A 2-3 órás étkezési műsorok koncepciója hanyatlik, és örömmel kerül előtérbe a többféle ízélmény megosztása. Az emberek választási lehetőségeket akarnak, és nincs türelmük órákon át ülni. Egy olyan irányzat felé haladunk, amely több megosztásra, közösségi tálakra, és a választékra összpontosít az asztalon, amely meghívja a vendégeket a felfedezésre. 

Hiperlokális alapanyagok

A nagy ellátási láncoktól való eltávolodásban a séfek újraértelmezik a helyi gasztronómiai élményt azzal, hogy helyi környezetükből gyűjtenek és szereznek be alapanyagokat. Ez a mozgalom túlmutat a fenntarthatóságon. Ez a helyi ökoszisztémákban rejlő egyedi ízeknek, textúráknak és történeteknek az ünneplése. A budapesti TATI például saját farmot épít Biatorbágyon, hogy az étterembe kerülő alapanyagok lehető legnagyobb része saját termelésű legyen, ezzel valóban megvalósítva a farm-to-table koncepciót.  

Jobb és változatosabb gyerekmenü

Az egészséges, gyerekeknek szánt ételek előtérbe kerülnek 2024-ben. Szükség van jobb alternatívákra a rántott csirke és bolognai helyett minden gyermekmenüben. Nem mintha ezekkel bármi baj lenne, de fontos, hogy változatos és egészséges opciók választására is lehetősége legyen a szülőknek egyaránt.  

Forrás

Címkék: ,,,,,,,
Partner a sikeres vendéglátásban! 1994 óta szolgáljuk ki a magyar gasztronómiai piacot prémium minőségű alapanyagokkal, kifejezetten vendéglátóegységek, hotelek és profi séfek igényeire szabva. Az elmúlt évtizedekben több mint 10.000 elégedett ügyfelünket támogattuk megbízható partnerként.

Kapcsolódó cikk

Partnereink

Kövess minket!

INSTAGRAM

YOUTUBE