fbpx

Már hosszú évek óta tudjuk, mi az a Pho leves, a sushi, vagy éppen a Ramen. Nem is gondoltuk volna annak idején, hogy már ezek az ételek nálunk is általánosan fogyasztott gasztronómiai élvezetet fognak jelenteni. Ezek a különlegességek mégis elfogadottak, kedveltek és trendik manapság. Kevés olyan étterem van, akik hitelesen tudják hozni Ázsiát – az egyik ilyen: a Japanika.

Közkedveltségéhez az is hozzátartozik, hogy a Bazilikánál helyezkedik el, ami a fiatalok közkedvelt találkozási helye, illetve a turisták által látogatott, frekventált városrész. Hogy mennyire közkedvelt a sushi, miként vészelték át az elmúlt esztendő nehézségeit, mit tapasztalnak a piacon, azt Somogyi Kingától, a Japanika üzletvezetőjétől kérdeztem.

  • Mivel ázsiai vonalat képviseltek, milyen a vendégek összetétele? Gondolok itt a hazai és a külföldi vendégek arányára, és arra, milyen korosztályok szeretik ezt a konyhát.
  • Szerencsére mi nem az a hely voltunk, vagyunk, akik a turistákra építettek. Ez nagyon jól megmutatkozott a covid alatt is. A Japanika egy nagyon közvetlen, szerethető brand, és mindenki tud vele azonosulni. A családok, a fiatalok, a bulizók és bárki a hétköznapi életből. Mindez annak ellenére, hogy a lokáció egy kiemelt övezet. Egy olyan környezetet hoztunk létre, ami teljesen feszengésmentes és széles a közönség palettája. Természetesen a turisták által előszeretettel látogatott lokáció, és jönnek is, de jelenleg nem ez a jellemző.
  • A kezdetekhez képest hol tart az ázsiai ételek, illetve a sushi ismertsége? Még mindig kuriózumnak számít, egyszeri egyedi étkezésnek, vagy már általánosan fogyasztott konyha?
  • Felnőtt egy olyan generáció, akiknek már a gyerekei is imádják a sushit. Nagyon sokan lettek nyitottak az elmúlt években a keleti ízvilágra. Az, hogy egy embernek milyen hozzáállása van ehhez a konyhához, meghatározza, hogy milyen az első tapasztalat. A budapesti éttermek nagy részében nincsenek, akik ebben a témában dolgoznak, csak néhány beszállítóra korlátozódik a lehetősége. Mi szerencsére ebben nagyon jók vagyunk, és tényleg a tradicionális, magas minőségű alapanyagokkal tudunk folyamatosan dolgozni. Nincs kompromisszum! – a sushi csak friss alapanyagból lehet kiváló minőségű!
Fotó: Japanika
  • A vendégek számára fontos az autentikus enteriőr, illetve a hangulat?
  • Az étterem kialakításában érezhető az ázsiai vonal, de nincsen olyan szinten túlnyomva, hogy zavaró hatása legyen. A mennyezetet például egy japán tervező álmodta meg, szakés (a japánok ősi alkoholos itala, amely rizs erjesztésével készül) hordók vannak elhelyezve, és japán feliratok vannak a falakon. De ez egyáltalán nem annyira zavaró, ha valaki egy panko morzsás csirkemellre szeretne beülni hozzánk, az is jól érezheti magát. A Japanika konyhájának a fele csak, ami kifejezetten keleti ízvilág, így bármilyen igénynek meg tudunk felelni.
  • Vannak-e irányvonalak a sushiban, ha igen, mik azok?
  • A sushiból manapság már rengeteg fajta van. A sült, a morzsában készült, amolyan magyarosan, vagy mozzarellával, de létezik már csirkével készült is. Tehát a nyers hal és hideg rizs tradicionális kombinációin kívül már szinte mindenkinek megvan a maga ízlésének megfelelő. Ami a legtöbb ember számára befogadható, az egy zöldséges, uborkás sushi. Ezután megyünk el egy lazacos vonal felé, és ezután nyitnak az emberek a nyersebb tételek irányába. Az igazán autentikus nyers sushi az annyira letisztult, nyers halas ízekkel dolgozik, hogy az nem feltétlenül az európai ember szájízére van formálva. De ez nem meglepő, hiszen egy szigetországban lakó kozmopolitán polgár ahhoz van hozzászokva, hogy mindent megeszik, amit a tenger vagy az óceán kínál számára. Magyarországon, ahol sertés- és marhahúson nőttünk fel, nem biztos, hogy könnyű megbarátkozni a kelet kulináris Káma-szútrájával, de ha nyitottak vagyunk az ízek végtelen harmóniájára, a sushiban meg lehet találni mindent.
Fotó: Japanika
  • Létezik olyan, hogy magyaros sushi?
  • Magyarosra formált dolgokról beszélünk ilyenkor. De főleg a panko morzsába forgatott sushik azok. Bár lehet kevesen tudják, hogy a panko ázsiai találmány, mégis hasonlít a mi konyhánkhoz. A vasárnapi ebédnél előszeretettel használt rántott hús, és az ilyen morzsában forgatott sushi emlékeztet minket rá – közelebb áll az emberek szívéhez. Nem véletlen, hogy a hidegebb időben, a téli ajánlatainkban is ilyen jellegű sushival rukkolunk elő.
  • Az újranyitás óta mennyire lendült fel a vendéglátás?
  • Nekem az a véleményem, hogy azok tudtak fennmaradni, akik vagy egyediek valamiben, vagy nagyon magas színvonalat képviselnek, amire az emberek kíváncsiak. A májusi nyitásnál nekünk az volt a tapasztalatunk, hogy a vendégek elkezdtek özönleni. Már nagyon várták a gasztronómiai élményt, a teraszok adta feelinget. Egy nagyon jó nyári szezont tudtunk hozni. Az őszi-téli szezonban viszont abszolút érezhető a vírus hatása! Az omikron kapcsán egyrészt a vendégek elbátortalanodtak, másrészt nagyon sok személyzeti problémánk van a megbetegedések miatt. Nagyon sok cég elhalasztotta a karácsonyi eseményeket, partikat, vagy eltolta a farsangi időszakra. Jellemzően sokkal kisebb létszámú rendezvényeket lehetett megcsinálni.
  • Leszámítva a januári pangó szezont, mire készültök az év további részében?
  • A tél nyilván visszavett a lendületből, de én azt látom, hogy már most mindenki készül a szezonra, a nyárra. Amint egy kis napsütés megsimogatja az emberek arcát, boldog mosollyal vetik bele magukat az élményekbe. Mi bizakodva nézünk a jövőbe, hiszen élményeket szeretnének adni az emberek. A Japanika ennek megadja a módját, és a különlegesség impulzusával várja a vendégeket.#

Fotó: Japanika

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

Kapcsolódó cikkek

Partnereink

Kövess minket!

INSTAGRAM

YOUTUBE