Vannak, akik messziről, a kontinens vagy a világ másik feléből foglalnak maguknak itt asztalt, hiszen ilyen különleges vendéglátóhely nincs másik Európában. De azok is felkeresik ezt a különleges kávézót, akik a közelben, a Belvárosban laknak, és a kevés zöldfelület miatt nem nagyon tudnak házi kedvenceket tartani.
A Zoo Café 2014-ben nyitott Budapest V. kerületében. A cél az volt, hogy egy finom kávé, sütemény, szendvics vagy fagylalt elfogyasztása mellett néhány állattal is megismerkedhessen a betérő vendég. Ondok Brigitta ügyvezetővel, aki egyébként allergiás a macskaszőrre, közel hatvan állat társaságában, két gyönyörű és hatalmas cica közvetlen közelében beszélgettünk.
– Minek tartja magát elsősorban, vendéglátósnak vagy állatgondozónak?
– Mind a kettőnek. Több éve a vendéglátásban dolgozom, és mások vendégül látásával foglalkozom. Ugyanakkor az állatokkal is törődni kell, érteni kell hozzájuk, és gondoskodni kell róluk. Itt minden kolléga ismeri az állatokkal kapcsolatos előírásokat, és az igényeikkel is tisztában vannak. Ezen túl külön állatgondozókat is alkalmazunk, akik egyrészt gondoskodnak róluk, másrészt a nyitva tartási időben prezentálják a vendégeknek a kedvenceinket, és felügyelnek is rájuk.
– Az állatgondozók a vendégek kiszolgálásban is részt vesznek?
– Nem, ez teljesen külön van választva. A vendégek a felszolgálóknál tudnak rendelni, a gondozók pedig az állatokat viszik az asztalokhoz. Elmondják a legfontosabb tudnivalókat, és figyelnek is rájuk a vendégtérben. Így megelőzhetők a balesetek, és egyben segítséget tudnak nyújtani azoknak, akik vissza akarják adni a náluk lévő állatot, vagy akár kérdezni szeretnének róluk.
– Hogy bírják az állatok azt, ha szendviccsel vagy süteménnyel etetik őket?
– A házirendünkben, amelyet el kell fogadniuk a vendégeknek, benne van, hogy nem szabad az állatokat etetni. Ez szigorúan tilos. Például a cicáknak nem szabad tejszínhabot enniük, és a nyuszik is csak az általunk biztosított jutalomfalatot kaphatják meg tőlük.
– Kérem, hogy beszéljünk a vendégek egészségéről is. Az rendben van, hogy azon az asztalon, ahová majd a kávéjuk és a szendvicsük kerül, most éppen két gyönyörű macska fekszik?
– Igen. Egy vendéglátóhelyen a tisztaság alapvető követelmény, és nekünk, mivel állatokat tartunk, fokozottabban kell ügyelnünk erre. Gyakran kell cserélni az almot, meg kell előznünk a rossz szagok terjedését, folyamatosan fertőtlenítjük az asztalokat. Mi már a COVID előtt is kézfertőtlenítőt biztosítottunk a vendégek számára. Egyébként akik hozzánk jönnek, azok tudják, hogy mire számíthatnak, és még nem volt gond abból, hogy az állatok az asztalokon, székeken pihennek.
– Hogyan tudja a dupla személyzet, és a folytonos takarítás, fertőtlenítés költségeit kigazdálkodni?
– Aki megnézi az árlapunkat, az azt mondhatja, hogy valamennyivel drágábbak vagyunk egy átlag kávézónál. De mi a fogyasztás mellett szolgáltatást is nyújtunk, miközben közel hatvan állat ellátásáról gondoskodunk. Nálunk nincs külön belépőjegy, viszont mindenkit megkérünk arra, hogy fogyasszon valamit, ha bejön hozzánk. A felszolgáló kollégákon túl fizetést kell adni a gondozóknak is. Extra költségeket jelent az állatkozmetikus, a terráriumok szakszerű berendezése, és az állatorvosi felügyelet is pénzbe kerül. Mindezek miatt dolgozunk a szokásosnál magasabb árakkal.
– Hogyan kerülnek ide az állatok?
– Minden állat a kávézó tulajdona, és hosszú ideje ugyanazokkal a tenyésztőkkel, szakemberekkel dolgozunk. Kicsi korban érkeznek hozzánk, és fokozatosan beszoktatjuk őket. Lassan megismerik egymást, és kézhez szoknak. Innen majd akkor kerülnek ki, amikor idősebbek lesznek, és örökbeadási szerződéssel örökbe adjuk őket, vagy mi, a dolgozók fogadjuk őket be.
– Nem árt az állatoknak, hogy ennyire közel vannak az emberekhez?
– Úgy válogatjuk össze az állatokat, hogy egyik faj se legyen veszélyes a másikra, és annyira megszokják egymást, hogy nem szokott probléma lenni velük. Ami pedig az emberhez való viszonyukat illeti, azt tapasztaltuk a COVID miatti bezárások idején, hogy például a cicák napokon át ültek az ajtóban, és nem értették, miért nem jönnek be az emberek. De még a hüllők is érezték, hogy valami nincs rendben, a kaméleonok például a terrárium ajtajában álltak, hogy vegyük ki őket. Mi természetesen itt voltunk minden nap, mert gondoskodni kellett az állatokról.
– Ezek szerint a kollégákat nem kellett elbocsátani akkor, amikor be volt zárva a kávézó.
– A kollégák közül sokan még iskolába járnak, ők csak részmunkaidőben dolgoznak az egyetem mellett. Csökkentett létszámban jártunk be a lezárások idején, és amikor kinyithattunk, a teljes régi csapattal dolgozhattunk tovább.
– Olykor támadások érik önöket, és össze is tévesztik ezt a kávézót azzal a hasonló profilú hellyel, amelyet a botrányos körülmények miatt évekkel ezelőtt bezártak. Ez nem bizonytalanítja el a tulajdonost?
– Teljes mértékben betartunk minden előírást, és a mi kávézónk 2014 óta zavartalanul üzemel. Persze, sok a buktató, éppen amiatt, hogy ez egy különleges üzleti vállalkozás. Egész Európában nincs még egy ilyen hely, mint a Zoo Café, éppen ezért rengetegen jönnek hozzánk külföldről, még most, a járvány idején is. Ebben a pillanatban is csak egy magyar asztalunk van, a többi mind külföldi. A hétvége, az ünnepnapok és az iskolai szünetek mindig telt házasak, és ilyenkor 2-3 nappal előre kell foglalni. A külföldiek az érkezésük előtt egy hónappal szokták ezt megtenni. Vannak olyan visszajáró vendégeink, akik kifejezetten egy állatkáért rajonganak, és miatta jönnek be hozzánk. Vannak, akik terápiás céllal érkeznek, mint például az alzheimeresek, akiknek jót tesz az állatok közelsége, vagy valamilyen állattal kapcsolatos fóbiájuk van. És van olyan is, aki azért jön, hogy megnézze, milyen nehéz állatot tartani. Aztán vagy megjön a kedve hozzá, és belefog ő maga is, vagy nem.
– Az állatokon kívül mivel fogadják a vendégeket?
– Meleg étel nincs, viszont cukrászati termékekkel, melegszendvicsekkel, kézműves lepényekkel és kávékkal, forró csokoládéval, limonádéval várjuk a hozzánk betérőket. A kávék Olaszországból érkeznek, francia felsőkategóriás szirupokkal dolgozunk, a süteményeket a kezdetek óta ugyanonnan rendeljük, vagyis arra törekszünk, hogy a vendégek érezzék, nálunk prémiumminőséget kapnak a pénzükért.#