fbpx

A HORECA szektor dinamikus világában az termékismeret és az ügyfélelégedettség kulcsfontosságú, így nagy hangsúlyt fektetünk kollégáink kiválasztására. Gergely szállítmányozási sofőrként kezdte, mára azonban üzletkötői pozícióban képviseli cégünket. Inspiráló karrierpályája nemcsak a személyes elhivatottságról és kitartásról szól, hanem arról is, hogyan lehet a gyakorlati tapasztalatokat és a szektoron belüli mélyreható ismereteket ugródeszkaként használni.  

Mikor és hogy kerültél a Matusz-Vad csapatába?  

A feleségemmel sokáig Ausztriában éltünk, de úgy döntöttünk, hogy itthon szeretnénk családot alapítani. Végül 2019-ben hazaköltöztünk, egy jó barátom ajánlotta a céget, mert azt mondta, hogy rendes, bejelentett munkahelyről van szó, élhető fizetéssel és jó társasággal. A jelentkezésem után egy hónappal meg is kerestek és szinte másnap munkába álltam, mint áruszállító sofőr. Az már csak hab volt a tortán, hogy pár héttel később a feleségemet is felvették a telesales-esnek. Nekem ekkor még csak B-kategóriás jogosítványom volt, de a következő évben a cég rugalmasságának köszönhetően megtudtam csinálni a C-kategóriát is, szóval már 40 tonnáig is vezethetnék kamiont. Győrhöz közeli lakóhelyünknek és a német nyelvtudásomnak köszönhetően kezdésnek a graz-i kört kaptam meg, majd annak megszűnése után a bécsit.  

Fotó: Szabó Richárd

Minek a hatására érett meg benned a területi képviselői pozíció gondolata?  

Amikor beütött a járvány és megállt minden, bekerültem a Matusz ‘alkalmazott mentő” -programjába, így csökkentett fizetésért cserébe készenléti alkalmazottak voltunk. A lazítások után azonnal volán mögött voltam és ekkor kezdtem el gondolkodni az előrelépésen. Nem sokkal később jelentkeztem területi képviselőnek, de akkor másvalakit találtak alkalmasabbnak. Egy vezetőváltást követően azonban újra előkerült a jelentkezésem és megkérdezték, hogy érdekel-e még a lehetőség. Természetesen azonnal igent mondtam, így 2023 júniusától osztrák üzletkötői csoport tagja lettem.

Mi vonzott az üzletkötői munkakörben?  

Egyszerűen csábított a cégen belüli előrelépés lehetősége. Plusz a 7 év külföldön szerzett tapasztalat miatt volt egy elég erős német nyelvtudásom, így azt gondoltam miért ne próbáljam meg. Nyilván az is növelte az önbizalmam, hogy az évek során egy magabiztos termékismerettel is gazdagodtam. Emellett a szüleim is kereskedelemmel foglalkoznak, ezért volt némi felületes rálátásom arra, hogy mi fán terem az értékesítés. Sosem felejtem el, amikor kicsi voltam, egyszer azt mondtam, anyukámnak, hogy olyan munkát szeretnék, ahol csinosan kell felöltözni és ügyeket kell intézni, szóval végülis sikerült valóra váltanom az álmomat – meséli Gergely nevetve.

Kép: www.shutterstock.com

Van olyan, ami esetleg hiányzik az áruszállításból?  

Nem lehet összehasonlítani, mert teljesen más a kettő, másban kell ügyesnek lenni. Talán az egyetlen dolog, ami mindkét feladatkörhöz elengedhetetlen az a jó kommunikáció. Üzletkötőként és sofőrként is azonnal a céggel azonosítanak, ezért mindkét esetben fontos a pozitív kisugárzás és a közvetlen, de professzionális hangvétel, valamint a gyors problémamegoldásra való hajlam. A sofőrökkel egyébként talán kicsit közvetlenebbek a partnerek, hamarabb elmondják nekik, ha esetleg negatív tapasztalat van – ezért is jó a sofőrökkel folyamatosan kapcsolatban lenni.  

Hogy néz ki egy átlagos napod?  

Reggel megérkezem a győri telephelyre és kezdődik a nap. A hét egyébként előre megtervezett terv alapján áll össze, így könnyedén ütemezhető. Délelőtt pedig kezdődnek a tárgyalások, amikkel a munkaidő végére végzek és utána megyek haza a családhoz. Napközben nagyon sokat csörög a telefon, így fontos, hogy jól tudjak prioritást állítani a feladatok között. 

Milyen előnyei voltak/vannak annak, hogy korábban áruszállító voltál?  

Rengeteg, de a legfontosabb talán, hogy már eleve mindenki ismert és én is ismertem mindenkit. A hr-t, a raktárosokat, a telesales-t, ami óriási segítség volt, hiszen egyből tudtam, hogy egy felmerülő kérdéssel, problémával kihez forduljak. Ha netán reklamáció van termék miatt, el tudom dönteni, hogy valóban jogos-e. De igaz ez a másik oldalra is, tehát az is szuper, hogy a partnerek számára sem voltam idegen. Sokukkal már évek óta együtt dolgoztam, így amikor kiderült, hogy ezentúl én leszek a képviselőjük, úgy köszöntöttek, hogy “jaj de jó, hogy te vagy az!” És – ahogy említettem -, a termékismeret is óriási hasznomra vált. 

Milyen nehézségekbe ütköztél az új munkakörben, milyen készségeket kellett elsajátítanod a siker érdekében?  

Talán az okozott nehézséget, hogyan zajlik a nagybetűs értékesítés, de ebben nagy segítséget nyújtanak a különböző cégen belüli továbbképzések és a csoportvezető is. A másik, amit szerintem nem igazán lehet tanulni, azok a kommunikációs nüanszok. A magyar piacon ez talán egyszerűbb, de Ausztriában rengeteg különböző kultúrájú és vallású ember él, ezért a velük a beszélgetések és a tárgyalások is különbözőképpen zajlanak. Ez a termékajánlást, eladást is meghatározza, mivel nagyon eltérő igényeik vannak, szóval elég összetett feladat, de szerintem már egészen jól kitapasztaltam, kinek milyen preferenciái vannak. Emiatt viszont minden nap van valami kihívás és sosem unalmas a munka.  

Hogyan tájékozódsz piaci trendekről?  

Hetente – kéthetente csütörtökön van egy meeting a kollégákkal és a közvetlen felettesünkkel. Ilyenkor megbeszéljük erősségeinket, gyengeségeinket, munkánkban fellépő problémákat és különböző ötletekkel, megoldásokkal segítjük egymást. Ezek azért is hasznosak mert van, hogy egy igény elindul az egyik kerületből és 2-3 hét múlva nálam is érezhető lesz, én pedig már felkészült vagyok. De az is előfordul, hogy a partner meséli, mit evett, látott külföldön és de jó lenne, ha lenne, ha nálunk is lehetne kapni, szóval nagyon vegyes. Az olyan oldalakat, mint a Chef Inspiráció vagy szakmai kiállításokat is érdemes figyelemmel követni.  

Milyen tanácsokat adnál azoknak a sofőröknek, akik gondolkodnak az előre lépésben? Kiknek ajánlod és kiknek kevésbé?  

Meg kell próbálni, azzal nem lehet veszíteni. Ezzel együtt sok kapun át kell jutni, hogy oda érjen az ember, hiszen ahogy korábban is mondtam egy céget kell képviselni. Az mindenképp fontos, hogy hosszútávban gondolkodjon, mert a sikert az hozza magával. A képzés alatt egyébként az első hónapban végig közvetlen üzletkötő kollégák mellett vagyunk, akik mellett minden folyamatba betekintést nyerünk. Ez az idő arra is nagyon jó, hogy kiderüljön valóban magáénak érzi-e valaki ezt a munkakört. Hiába sikeres valaki az interjúkon, rutinos “papíron”, ha aztán a terepen, éles szituációban szétesik. Ezzel együtt mindenkinek ajánlom, aki érzi magában az elhivatottságot és a motivációt, hogy pórbálja meg, mert a lehetőség adott!  

Hivatalos szakmáját tekintve PR-marketing területen szerzett diplomát a BGE Külkereskedelmi karán, ám az élet minduntalan az írás felé terelte, így 7 éve ezen a területen kamatoztatja tudását. Egészen kis korától a gasztronómia szerelmese, imád főzni és rendületlenül járja a hazai éttermeket új ízek, új trendek után kutatva. Korábban két éven át a Street Kitchen csapatát erősítette szerkesztő-újságíróként, majd ő lett a Nagy Vega Könyv egyik felelős szerkesztője. A Matusz-Vadhoz már főszerkesztőként csatlakozott 2022 májusában. A Chef Inspirációval kapcsolatos feladatokon túl, a cég marketing osztályán a kreatív írói munkáiért is ő felel. Hat éve vegetáriánus, emellett fanatikus sajt- és borrajongó.

Partnereink

Kövess minket!

INSTAGRAM

YOUTUBE