A két év után újra jelentkező Gourmet Fesztivál már az első napon rengeteg érdeklődőt vonzott mind a szakmai, mind a vendégoldalról. Több ismert és elismert séfet is megkérdeztünk, mire számítanak a szezon kezdetén.
A 10. születésnapját ünneplő Gourmet Fesztivál vitathatatlanul az egyik legrangosabb gasztronómiai esemény. A járvány miatt az elmúlt két évben érthető okokból elmaradt a rendezvény, így az értékesítés első pillanatától soha nem látott ütemben fogytak a jegyek. Több mint száz standon képviselték magukat különböző éttermek, cukrászdák és pincészetek. A jól menő street food placcoktól kezdve a kortárs konyhán át a Michelin-csillagot kiérdemlő helyekig az ország minden tájáról érkeztek vendéglátósok.
A fesztivál idei témája az örökség volt, így sokan készültek tradicionális, magyar fogásokkal. A nemzetközi konyhát képviselő éttermek pedig olyan jól ismert ételekhez nyúltak, mint a shakhsuka, a bárány kebab, vagy a pad thai. Ezek azonban gyakran kaptak egy-egy izgalmas csavart, amitől egy teljesen új oldaláról mutatta az arcát, tiszteletben tartva a megszokott ízeket és receptúrákat.
Fellendülőben a hazai és külföldi turizmus
Az már az első nap magas részvételi számából is jól látszik, hogy az emberek nagyon kikívánkoznak az elmúlt évek gyakran több hónapos bezártsága után. Sokan most először bíznak egy viszonylag zavartalan nyárban. A megkérdezett séfek többsége is derülátó, szinte mindenki nagy forgalomra és egyre növekvő külföldi turizmusra számít a fővárosi és a vízparti területeken egyaránt.
„Az emberek már nagyon ki vannak éhezve arra, hogy utazzanak. Sokaknak még mindig nem volt lehetősége rá, hogy bepótolja az elmaradt nyaralást és magukba szívjanak egy kis életszeretetet. Ahogy minden étteremnek, úgy nekünk is az a legfőbb célunk, hogy ne csak bevonzzuk, de meg is tartsuk a vendégeinket. Emellett pedig az, hogy maximálisan elégedetten távozzanak” – mondta Sárközi Ákos, aki standjával egyszerre képviselte a Borkonyhát és az extravagáns megoldásairól híres Textúrát.
A drágulás és a munkaerőhiány még marad
A legtöbben abban is egyetértettek, hogy a folyamatos munkaerőhiány és az infláció azonban egy darabig biztos nem csillapodik, így az árérzékenyebb vendégrétegnek még várnia kell. Az infláció ilyen mértékű emelkedését az üzembiztos éttermek sem nyelhetik be, ha rentábilis módon szeretnének működni. A szakemberek hiányát még az olyan hotelláncok, mint a Four Season is bőrükön érzik. Hiába próbálnak országokon átívelve segítséget nyújtani egymásnak, a probléma olyan globális méreteket öltött, amire egyhamar nem látnak megoldást.
Mire számíthatunk a tányérunkon avagy Gourmet Fesztivál innen és túl
Ami a szezon trendjeit illeti, egyre többen igyekeznek minél szélesebb választékkal és kreatívabb megoldásokkal kényeztetni a növényi étrendet követő vendégeket. Bár ebben a tekintetben még messze elmaradunk nem csak a nemzetközi, de a szomszédos országoktól is, a javulás szemmel látható. A Fleischer Restrobar executive séfje, Krasznai Norbert is ebben látja a jövőt. „Annak érdekében, hogy folyamatosan fenntartsuk a vendégeink érdeklődését és erős törzsvendégbázist építsünk, az étlapunk kéthetente változik. Ezt szándékosan úgy alakítjuk, hogy a fele vegán. Hiába térnek át egyre többen a húsmentes étrendre, valamiért Budapesten még most kevés az olyan bisztró, ahol komolyabban foglalkozna ezzel a piaci réssel, pedig nagyon lenne rá igény. Többek között ezért is szeretünk nagyon a Matusz-Vaddal dolgozni. Az állandó minőség mellett folyamatosan nyomon követik a piaci igényeket és a húsok mellett egyre szélesebb vegán palettával működnek.”
A Gourmet Fesztivál a már megszokott módon 3 napon keresztül várja a látogatókat. Az ételek és italok mellett pedig izgalmas előadások és élő főzések is színesítik a programot.
Cím: 1024 Budapest, Kis Rókus utca 16-20.