fbpx

A NÉBIH felmérésből kiderült, hogyan változtak a Covid-19 járvány első és harmadik hulláma között a háztartások élelmiszervásárlási és élelmiszerfogyasztási szokásai.

Megváltozott az élet

Megváltozott az élet, megváltoztak a szokások! A társadalmi alapvetéseket kétségtelenül más mezsgyére terelték a koronavírus. Egy világot megrázó, átfogó probléma, aminek egyáltalán nem csak az egészségügyi vonatkozásait kell mérlegelni. A hatások begyűrűztek a mindennapok szövetébe, és átitatták életünk minden aspektusát.

Foto: Pixabay Megváltoztak a szokások

A lakosság elővigyázatossá vált

A NÉBIH azt kutatta, miként változtak a vásárlói szokások és a piac. Az eredmények azt mutatják, hogy az első hullám idején tapasztalt sokkhatás elmúlt, ugyanakkor a lakosság megőrizte az elővigyázatosságát és vannak olyan szokások, amelyek hosszú távon is velünk maradnak. Csaknem kétezren vettek részt a NÉBIH, a Debreceni Egyetem GTK Marketing és Kereskedelem Intézet, valamint a TÉT Platform Egyesület második közös reprezentatív kutatásában 2021 májusában. A felmérésből kiderült, hogyan változtak a Covid-19 járvány első és harmadik hulláma között a háztartások élelmiszervásárlási és élelmiszerfogyasztási szokásai.

A kutatás

A kutatás idén májusban történt és 1910-en töltötték ki a NÉBIH weboldalán a második karanténkutatást. A felmérésből többek között kiderült, hogy az elsőhöz képest a harmadik hullámban a vásárlók már gyakrabban mentek boltba. Ez még mindig messze elmaradt a járvány előtti időszaktól. Továbbra is dinamikusan nőtt az élelmiszert online vásárlók aránya, tehát a piac átalakult, átalakul, és megmaradnak azok a berögződések, melyeket a pandémia okozott.

Fotó : Pixabay Csökken a felhalmozás

A felhalmozás csökkenő tendenciát mutat

Termékválasztáskor még mindig az íz és a minőség a legfontosabb. A szempontok között előtérbe került az egészségre gyakorolt hatás is. A kutatás alapján a vásárlók kosarába ismét a megszokott mennyiség kerül az egyes élelmiszerekből, és kevésbé fontos, hogy egy termék tartós legyen. A kutatás egyértelműen megállapította, hogy még mindig sok a felhalmozás. Ezt jelzi az is, hogy a háztartások 20%-a arra számít, hogy nem tudják a lejárati időn belül elfogyasztani a termékeket. Ez több mint kétszerese az első hullám idején tapasztalt adatnak. A tudatosan megtervezett élelmiszertartalék hasznos lehet, viszont figyelembe kell venni élelmiszertartalékolási útmutatót, mely megtalálható a NÉBIH weboldalán.

Jó hír

Ami jó hír ennek kapcsán, hogy lecsökkent az elpazarolt élelmiszerek mennyisége, mivel fontosabb lett a tartalékolásnál a spórolás. Az emberek 57%-a azonban úgy tapasztalta, hogy a  csomagolási hulladékból több keletkezett, mint a járványt megelőzően.

Emberi vonatkozások

A járvány első és harmadik hulláma között majdnem kétszer annyian híztak, mint ahányan fogytak és a magyar lakosság testtömege átlagosan további 30 dkg-mal gyarapodott tavaly tavasz óta. Nem sikerült tehát lefaragni az első hullám idején felszedett 1 „karanténkilóból”. Az ok nyilvánvaló: erőteljesen csökkent a fizikai aktivitásunk, például a lakosság 38 százaléka 8 óránál többet tölt üléssel egy átlagos hétköznap. Ugyanakkor a táplálkozás területén pozitív tendenciák is tapasztalhatók: tíz válaszadóból három egészségesebben igyekszik táplálkozni, elkezdett figyelni a kalóriabevitelre, valamint a zöldség- és gyümölcsfogyasztás növelésére. Szintén pozitívum, hogy a lakosság továbbra is nagyobb figyelmet fordít az otthoni élelmiszerbiztonságra, mint a járványt megelőzően. Igaz, az első hullámához képest visszaesés volt tapasztalható e téren.

Felmérések eredményei

A május elején lefolytatott 3000 fős reprezentatív online fogyasztói kutatás eredményei alapján elmondható, hogy a járványügyi veszélyhelyzet nem változtatta meg az élelmiszervásárlással kapcsolatos alapvető fogyasztói szokásokat. A háztartásokban átlagosan 36 kg élelmiszer állt rendelkezésre a felmérés idején, ami azt jelenti átlagosan, körülbelül két hétre elegendő élelmiszert tartalékolt otthon az emberek. Több figyelmet tudtak fordítani a lakosok a vásárlások és az étkezések megtervezésére, az élelmiszerek lejárati idejére. A vásárlás módja és a vásárlást befolyásoló tényezők preferencia-sorrendje módosultak.

A biztonság, és a felhasználhatóság lett a lényeg

Felértékelődött az élelmiszerek tartóssága és csomagolt jellege, valamint előtérbe kerültek az otthoni sütés-főzéshez szükséges termékek. Ez a tendencia kifejezetten erősíti a kész ételek és az elérhető félkész termékek piacát. Nem csak a kényelmi szempont, hanem a biztonságos és hosszú távon felhasználható alapanyagok felé billennek a vásárlói szokások.

Online a mérvadó

Míg a járvány előtt a válaszadók több mint háromnegyede legalább hetente kétszer járt élelmiszerboltba, addig a járvány kezdete után a többség tudatosan, egy hétre előre gondolkodva vásárolt. A válaszadók mintegy tizede életében most először próbálta ki az online bevásárlást, s összességében a lakosság negyede látogatta az online élelmiszerboltokat.

Az otthoni élelmiszerbiztonságra (személyi és konyhai higiénia), a tudatos táplálkozásra, a változatos étrendre való törekvés általánossá vált. Táplálkozástudományi szempontból pozitív, hogy a zöldségek, gyümölcsök, tejtermékek nagyobb mértékben jelentek meg a bevásárlókosarakban, és csökkent az alkoholos italok, a sós rágcsálnivalók, az édességek, a cukor és az energiaitalok beszerzése, így valószínűleg a fogyasztása is.

fotó: Pixabay NÉBIH kutatás

A NÉBIH felmérések legfontosabb tapasztalatai:

  • A lakosság túlnyomó része, több mint 80%-a betartotta a szükséges óvintézkedéseket a boltokban.
  • A járványt megelőzően az emberek jellemzően heti 2-3 alkalommal jártak el bevásárolni, amely a járvány időszakában heti 1-re csökkent.
  • A válaszadók 8%-a életében most először vásárolt élelmiszert az interneten keresztül.
  • Az alapvető, tartós élelmiszerek és az otthoni ételkészítéshez szükséges alapanyagok fogytak inkább.
  • A vásárlási döntéseknél felértékelődött a tartósság, a hazai eredet, de visszaesett a márkahűség.
  • A háztartások 3/4-e legalább egyheti, fele pedig legalább 2 heti tartalékot halmozott fel.
  • A kutatás bizonyította, hogy a vásárlási roham oka nem csak a járványtól való félelem, hanem az élelmiszerellátás bizonytalanságából fakadó pánikreakció is volt. A két válság (járványügyi és ellátásbizonytalansági)

Forrás: NÉBIH

Fotó: Pixabay

Olvass tovább:

https://blog.matusz-vad.hu/2021/07/23/konyhaelet-munkaerohiany-itt-a-megoldas/

https://blog.matusz-vad.hu/2021/07/23/dining-guide-etteremkalauz/

Címkék: ,,,,,,,,,,,
Partner a sikeres vendéglátásban! 1994 óta szolgáljuk ki a magyar gasztronómiai piacot prémium minőségű alapanyagokkal, kifejezetten vendéglátóegységek, hotelek és profi séfek igényeire szabva. Az elmúlt évtizedekben több mint 10.000 elégedett ügyfelünket támogattuk megbízható partnerként.

Kapcsolódó cikk

Partnereink

Kövess minket!

INSTAGRAM

YOUTUBE