fbpx

Az infláció során a séfek és tulajdonosok megtesznek mindent, hogy alacsonyan tartsák az ételeik árát. Vannak azonban, akik kihasználják a helyzetet és épp ellenkezőleg, duplán keresnek a vendég kiszolgáltatott helyzetén. Kik ők és hogyan gondolnak?

A vendéglátószektor nem csak országosan, de nemzetközileg is igyekszik minél több stratégiát, megoldást kitalálni, hogy könnyítse a szakmabéliek sorsát. Rengeteg étterem bezárt, akár rövid, akár évtizedes múlt után. Sokan túlélték a járvány időszakát, az utána következő válságot, de a jelenlegi energiaárak és alapanyagár növekedése már több helyen jelent legyőzhetetlen akadályt. Egyesületek, szövetségek és szervezetek léptek elő, hogy a szektor résztvevőit összefogásra, együttes megoldásokra bírják, de ez nem minden esetben sikerül. A tulajdonosok, séfek nagy része együttműködő és igyekszik elfogadni a segítséget, valamint egységben gondolkodni. Előfordul azonban, hogy nem mindenki őszinte és hajlik a közös megoldásra.

www.pixabay.com

Vendéglátósok, akik kevésbé korrektek a közönségükkel

Míg a tudatos és elhivatott séfek azon dolgoznak, hogy új beszállítókat keressenek egy jobb ár érdekében, a zöldségek minden részét felhasználják. A menüt úgy állítsák össze, hogy a kedvenc tételek árait meghagyják, cserébe máshol gazdálkodják ki a hiányt, úgy mások hasznot húznak a nehéz helyzetből.

Karen Harris borimportőr és -forgalmazó megfigyelése szerint egyes előkelő éttermek olcsóbb borokat vásárolnak, olyanokat, amelyeket korábban nem szolgáltak volna fel.

Az egyik nagy volumenű, Montauk-i étterem például úgy döntött, hogy leveszi a Sancerre-t a listáról, mert ezek ennek az árak már nagyon magasak voltak, és egy másik Sauvignon Blanc-cal helyettesítették a Loire-ból. Az árak maradtak az étlapon, csak a bor és annak ára változott meg. 7,75 dollárért veszik meg palackját, egy pohárért pedig 16 dollárt kérnek, tehát óriási profitot termelnek.

Ryunosuke Jesse Matsuoka japán étterem és a Southampton’s Manna, a Lobster Inn társtulajdonosa azt mondja, hogy a szállítókkal folytatott tárgyalások lehetővé tették számára az árak szabályozását, és ennek megfelelően módosítja az étlap árait is. Amikor például a homár ára csökkent, csökkentette az árát az étlapon is. De néhány étterem magasan tartotta ezt, minderről az ügyfél mit sem tudott. Az inflációval azonban az árak magasra nőttek.

www.pixabay.com

A szakácsok a már említett módszerekkel próbálják a minimális áremelkedést tartani. Közönségüket ezzel párhuzamosan szintén megtartani, hogy ne legyen olyannyira érezhető a drágulás, ami már elvenné a kedvüket az éttermi étkezéstől. Több étterem viszont ügyet sem vetett minderre, hanem kihasználva a közönségük és törzsközönségük lojalitását, akkorát emeltek, amekkorát nem szégyelltek. A vendég persze ilyenkor azt gondolja, máshol sem lesz olcsóbb, főleg, ha minőséget szeretne kapni, ezért nem is gyanakszik. A valóság azonban más.

A szakácsközösség megveti az effajta átverést és széthúzást, de biztosak benne, hogy hosszútávon ez nem kifizetődő próbálkozás. Több étterem sem tagadta a módszerének okát, azzal érvelve, hogy a leggazdagabb törzsközönségük meg sem nézi a vacsora után elfogyasztott számláját.

Megoldások a magas alapanyagár ellen

A szakácsok attól tartanak, hogy ha túlzottan nagyot emelnek, a közönség el sem indul majd otthonról étkezni és végül elszoknak az éttermektől. Sokan azt gondolják, hogy a módosabb rétegnek nem számít az ár. Részben igaz is, de a másik fele éppen azért nézi meg a pohár bor árát, mert vigyáz a vagyonára. Különböző módszereket és még nagyobb tudatosságot építettek be a vendéglátásba. Egészen apróságkról van szó, mint a zöldségek teljes felhasználása, a fenntarthatóbb kreativitás – akár húsmentes ételekkel vagy a zöldségmosó víz öntözésre való felhasználása. Összefoglalva: piacozás, nagyobb odafigyelés a szezonalitásra, árakra. A helyi termelőktől való vásárlásra, akik visszafelé is meghálálja a lojailtást, illetve a több, zöldséges étel elkészítése, amivel energiát és alapanyagárat is spórolnak.

Kimondhatatlanul nehéz jelenleg a vendéglátói szektor napi működése és életben maradása. Viszont összefogással, együtt gondolkodással sokkal könnyebb és jövedelmezőbb lehet mindenki számára.

Forrás: www.kitchenrebbel.com

Címkék: ,,,
Partner a sikeres vendéglátásban! 1994 óta szolgáljuk ki a magyar gasztronómiai piacot prémium minőségű alapanyagokkal, kifejezetten vendéglátóegységek, hotelek és profi séfek igényeire szabva. Az elmúlt évtizedekben több mint 10.000 elégedett ügyfelünket támogattuk megbízható partnerként.

Kapcsolódó cikk

Partnereink

Kövess minket!

INSTAGRAM

YOUTUBE